Pēc izvēles 9.klašu skolēni šogad pirmo reizi izmēģināja kārtot starpdisciplināro monitoringa darbu, kurš ietvēra sociālās un pilsoniskās mācību jomas, dabaszinātņu jomas un tehnoloģijas mācību jomas saturu, kas tika veidots kā integrēts darbs, kura mērķis, atbilstoši saistošajiem normatīviem, bija ņemt vērā šajās jomās plānotos skolēnu sasniedzamos rezultātus. Starpdisciplinārajā monitoringa darbā 9.klašu skolēniem darba 1.daļā tika iekļautas un pārbaudītas prasmes argumentēšanā (sniedzot pamatojumu), analītiskajā spriešanā (analizēt, sintezēt, izvērtēt), informācijpratībā (attēli, shēmas, zīmējumi); darba 2.daļā tika iekļauti uzdevumi, kas pārbaudīja zināšanas un izpratni, kā arī prasmju un ieradumu kombināciju jaunā situācijā un prasīja risināt kompleksu problēmu. Šogad šī darba rezultāti neietekmēja skolēnu mācība gada vērtējumu.
2023./2024.mācību gadā pirmo reizi arī vidusskolā norisinājās monitoringa darbi optimālajā mācību satura līmenī STEM mācību priekšmetos – fizikā, ķīmijā, bioloģijā un dabaszinībās, to mērķis ir izveidot eksāmena saturu, ko jau no 2025./2026.mācību gada vidusskolu beidzēji kārtos kā obligāto centralizēto eksāmenu. Ņemot vērā, ka šis mācību gads ir pārejas posms monitoringa darbu ieviešanā, 12.klases skolēniem dalība monitoringa darbā šogad nebija obligāta. Madonas novadā 72 vidusskolēni izvēlējās šos monitoringa darbus kārtot fizikā, bioloģijā, ķīmijā, mērķis bija novērtēt izglītojamo sasniegumus mācību priekšmetos atbilstoši saistošajiem normatīviem (skatīt 2.attēlu).
2023./2024. mācību gadā vidējās izglītības centralizētajos eksāmenos gan optimālajā līmenī, gan augstākajā līmenī kopumā valstī un Madonas novadā augstākais vidējais rezultāts sasniegts svešvalodās (angļu valodā). Šogad skolēniem vidusskolas centralizētajos eksāmenos bija jāsasniedz vismaz 15% no maksimāli iespējamā eksāmena vērtējuma, nokārtojot latviešu valodas, matemātikas un svešvalodas eksāmenu vismaz optimālajā līmenī un vismaz divus eksāmenus augstākajā līmenī (skatīt 3.attēlu).
Skolēni paši izvēlējās augstākā līmeņa centralizētos eksāmenus, kuros pārbaudīs savas zināšanas. Lai tos veiksmīgi nokārtotu, bija jāuzrāda 15% zināšanas (skatīt 4.attēlu):
Eksāmenu vidējo vērtējumu ietekmēja gan katra eksāmena kārtotāju kopējais skaits, gan to skolēnu skaits, kas eksāmenu kārtoja otrreiz, jo pagājušajā gadā nesasniedza 10% , kā arī skolēnu attieksme pret eksāmena kārtošanu (piemēram, nezināmu iemeslu dēļ neieradās uz kādu no eksāmenu daļām, neizpildītu atbilžu lapu iesniegšana, minimālā darba apjoma neievērošana u.c.), kā arī neatļautu palīglīdzekļu (piemēram, viedtālruņa) atrašanās pie skolēniem eksāmena laikā.
Gatavojoties 2023./3024.m.g. centralizēto eksāmenu sesijai, tika veikta eksāmenu satura pilnveide, ņemot vērā iepriekšējā gada eksāmenu analīzes rezultātus, piemēram, precizēti uzdevumu nosacījumi, iekļauti uzdevumi, kuros skolēniem jāpamato atbildes. Tāpat tika organizēti skolotāju profesionālās kompetences pilnveides kursi centralizēto eksāmenu darbu vērtēšanā un metodikā (piemēram, dizainā un tehnoloģijās, programmēšanā), kā arī rīkoti semināri skolām un vecākiem par centralizēto eksāmenu saturu un aspektiem, kas jāņem vērā, gatavojoties centralizētajiem eksāmeniem.
Centralizēto eksāmenu sertifikātus 9.klašu skolēni šogad varēja ērti saņemt 1.jūlijā Izglītības un zinātnes ministrijas īpaši izveidotā portālā eksameni.gov.lv. , savukārt vidusskolas skolēniem 11. jūlijā bija pieejami vidējās izglītības sertifikāti. Apskatīt centralizēto eksāmenu rezultātus un iegūt sertifikātus pilngadīgi skolēni un vecāki varēja arī Latvija.lv e-pakalpojumos Nr.EP226 “Centralizēto eksāmenu sertifikātu, lēmumu un izziņu par valsts valodas prasmes pārbaudes rezultātiem saņemšana” un Nr.EP181 “Mani dati izglītības reģistros”. Gan portāls eksameni.gov.lv, gan Latvija.lv e-pakalpojumi darbojās optimāli un gan skolēni, gan vecāki eksāmenu sertifikātus šogad varēja izgūt bez problēmām.
Tieši izglītība ir tā, kas ļauj veidot ikvienam vēlamo karjeru un piepildīt sapņus.
Lai mūsu absolventiem veiksmīgas turpmākās mācību un studiju gaitas!
Informāciju iesūtīja: Mairita Smeltere, Madonas novada centrālās administrācijas izglītības pārvaldes vecākā izglītības darba speciāliste