Salīdzinot 9.klašu vidējos rezultātus valstī un Madonas novadā, jāsecina, ka šogad novadā skolēnu rezultāti ir mazliet augstāki nekā valstī kopumā, tie ir labāki par iepriekšējā mācība gada rezultātiem. 2023./2024.m.g. pamatizglītības centralizētajos eksāmenos augstākais vidējais rezultāts novadā - 66,5% - sasniegts angļu valodā, kas ir pat nedaudz augstāks kā valstī, 2 skolēni novadā neieguva 10%. Centralizētā eksāmena latviešu valodā vidējais rezultāts novadā ir 61,9%, kas arī ir nedaudz augstāks kā valstī, savukārt matemātikā – 41% - nedaudz zemāks vērtējums, kā tas ir valstī kopumā, 1 skolēns neieguva 10%. Skolēniem atkārtoti mācoties 9.klasē, 2023./2024.m.g. obligāti jākārto bija tikai tie valsts pārbaudes darbi, kuros 2022./2023.m.g. saņemtais attiecīgā eksāmena darba kopvērtējums bija mazāks nekā 10% , bet varēja arī izvēlēties kārtot kādu no valsts pārbaudījumiem, lai uzlabotu tajā iegūto vērtējumu.
Pēc izvēles 9.klašu skolēni šogad pirmo reizi izmēģināja kārtot starpdisciplināro monitoringa darbu, kurš ietvēra sociālās un pilsoniskās mācību jomas, dabaszinātņu jomas un tehnoloģijas mācību jomas saturu, kas tika veidots kā integrēts darbs, kura mērķis, atbilstoši saistošajiem normatīviem, bija ņemt vērā šajās jomās plānotos skolēnu sasniedzamos rezultātus. Starpdisciplinārajā monitoringa darbā 9.klašu skolēniem darba 1.daļā tika iekļautas un pārbaudītas prasmes argumentēšanā (sniedzot pamatojumu), analītiskajā spriešanā (analizēt, sintezēt, izvērtēt), informācijpratībā (attēli, shēmas, zīmējumi); darba 2.daļā tika iekļauti uzdevumi, kas pārbaudīja zināšanas un izpratni, kā arī prasmju un ieradumu kombināciju jaunā situācijā un prasīja risināt kompleksu problēmu. Šogad šī darba rezultāti neietekmēja skolēnu mācība gada vērtējumu.
2023./2024.mācību gadā pirmo reizi arī vidusskolā norisinājās monitoringa darbi optimālajā mācību satura līmenī STEM mācību priekšmetos – fizikā, ķīmijā, bioloģijā un dabaszinībās, to mērķis ir izveidot eksāmena saturu, ko jau no 2025./2026.mācību gada vidusskolu beidzēji kārtos kā obligāto centralizēto eksāmenu. Ņemot vērā, ka šis mācību gads ir pārejas posms monitoringa darbu ieviešanā, 12.klases skolēniem dalība monitoringa darbā šogad nebija obligāta. Madonas novadā 72 vidusskolēni izvēlējās šos monitoringa darbus kārtot fizikā, bioloģijā, ķīmijā, mērķis bija novērtēt izglītojamo sasniegumus mācību priekšmetos atbilstoši saistošajiem normatīviem (skatīt 2.attēlu).Madonas novada skolēniem vidējā izglītības posmā rezultāti monitoringa darbos fizikā un ķīmijā bija mazliet zemāki kā valstī, bet bioloģijā - mazliet augstāki. Dabaszinībās monitoringa darbus novadā skolēni nekārtoja.
2023./2024. mācību gadā vidējās izglītības centralizētajos eksāmenos gan optimālajā līmenī, gan augstākajā līmenī kopumā valstī un Madonas novadā augstākais vidējais rezultāts sasniegts svešvalodās (angļu valodā). Šogad skolēniem vidusskolas centralizētajos eksāmenos bija jāsasniedz vismaz 15% no maksimāli iespējamā eksāmena vērtējuma, nokārtojot latviešu valodas, matemātikas un svešvalodas eksāmenu vismaz optimālajā līmenī un vismaz divus eksāmenus augstākajā līmenī (skatīt 3.attēlu).Optimālajā līmenī centralizētos eksāmenus novadā kārtoja 110 vidusskolēni, augstākais vidējais rezultāts novadā vidusskolēniem ir angļu valodā – 69,3% , kas ir mazliet augstāk kā valstī. Optimālā līmeņa centralizētā eksāmena latviešu valodā vidējais rezultāts ir 64,4% , kas arī ir krietni augstāki rezultāti nekā tie ir uzrādīti vidēji valstī, savukārt optimālā līmeņa centralizētā eksāmena matemātikā – 37,8% - mazliet augstāki nekā valstī kopumā, kaut arī 7 skolēni novadā neieguva 15%.
Skolēni paši izvēlējās augstākā līmeņa centralizētos eksāmenus, kuros pārbaudīs savas zināšanas. Lai tos veiksmīgi nokārtotu, bija jāuzrāda 15% zināšanas (skatīt 4.attēlu).Eksāmenu vidējo vērtējumu ietekmēja gan katra eksāmena kārtotāju kopējais skaits, gan to skolēnu skaits, kas eksāmenu kārtoja otrreiz, jo pagājušajā gadā nesasniedza 10% , kā arī skolēnu attieksme pret eksāmena kārtošanu (piemēram, nezināmu iemeslu dēļ neieradās uz kādu no eksāmenu daļām, neizpildītu atbilžu lapu iesniegšana, minimālā darba apjoma neievērošana u.c.), kā arī neatļautu palīglīdzekļu (piemēram, viedtālruņa) atrašanās pie skolēniem eksāmena laikā.
Gatavojoties 2023./3024.m.g. centralizēto eksāmenu sesijai, tika veikta eksāmenu satura pilnveide, ņemot vērā iepriekšējā gada eksāmenu analīzes rezultātus, piemēram, precizēti uzdevumu nosacījumi, iekļauti uzdevumi, kuros skolēniem jāpamato atbildes. Tāpat tika organizēti skolotāju profesionālās kompetences pilnveides kursi centralizēto eksāmenu darbu vērtēšanā un metodikā (piemēram, dizainā un tehnoloģijās, programmēšanā), kā arī rīkoti semināri skolām un vecākiem par centralizēto eksāmenu saturu un aspektiem, kas jāņem vērā, gatavojoties centralizētajiem eksāmeniem.
Centralizēto eksāmenu sertifikātus 9.klašu skolēni šogad varēja ērti saņemt 1.jūlijā Izglītības un zinātnes ministrijas īpaši izveidotā portālā eksameni.gov.lv. , savukārt vidusskolas skolēniem 11. jūlijā bija pieejami vidējās izglītības sertifikāti. Apskatīt centralizēto eksāmenu rezultātus un iegūt sertifikātus pilngadīgi skolēni un vecāki varēja arī Latvija.lv e-pakalpojumos Nr.EP226 “Centralizēto eksāmenu sertifikātu, lēmumu un izziņu par valsts valodas prasmes pārbaudes rezultātiem saņemšana” un Nr.EP181 “Mani dati izglītības reģistros”. Gan portāls eksameni.gov.lv, gan Latvija.lv e-pakalpojumi darbojās optimāli un gan skolēni, gan vecāki eksāmenu sertifikātus šogad varēja izgūt bez problēmām.
Prezentāciju par to, kur un kā izglūt pamatizglītības un vidējās izglītības centralizēto eksāmenu sertifikātu, skatīt šeit.
Tieši izglītība ir tā, kas ļauj veidot ikvienam vēlamo karjeru un piepildīt sapņus.
Lai mūsu absolventiem veiksmīgas turpmākās mācību un studiju gaitas!
Informāciju sagatavoja Mairita Smeltere
Madonas novada Centrālās administrācijas
Izglītības pārvaldes
vecākā izglītības darba speciāliste
Izglītojamo pamatizglītības pakāpē ar garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem no valsts pārbaudījumiem par pamatizglītības ieguvi atbrīvo ar izglītības iestādes vadītāja rīkojumu, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu un valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu.
Atsauce:Atzinumus iestādes vadītājam līdz 1. martam iesniedz pilngadīgs skolēns vai nepilngadīga skolēna likumiskais pārstāvis. Izglītības iestādes vadītājs nosaka atšķirīgus valsts pārbaudes darbu kā atbalsta pasākumu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām varēs noteikt pagarinātu eksāmenu izpildes laiku.
Pārbaudes darbos paredzēts piemērot tos atbalsta pasākumus, kādus izglītojamais ir saņēmis izglītības programmas īstenošanas procesā, un kuru piemērošana būs paredzēta Valsts izglītības satura centra izstrādātajos pārbaudes darbu norises plānos, kas tiks publicēti centra tīmekļa vietnē ne vēlāk kā mēnesi pirms konkrētā eksāmena norises.
Atbalsta pasākumus paredzēts noteikt ar izglītības iestādes vadītāja rīkojumu, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu.
Lai atbalsta pasākumi mācību procesā un pārbaudes darbos atbilstu skolēna vajadzībām, to izvēlē piedalās skolēns, mācību priekšmeta skolotājs, skolas atbalsta komanda (psihologs, sociālais pedagogs, logopēds). Par izvēlētajiem atbalsta pasākumiem tiek informēti bērna vecāki. Lēmums par atbalsta pasākumu nepieciešamību tiek pieņemts par katru skolēnu atsevišķi, ņemot vērā viņa konkrētās vajadzības. Valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums par atbilstošu speciālās izglītības programmu nav vienīgais pamatojums lēmuma pieņemšanā. Skolēnam, kurš mācās atbilstoši individuālajam izglītības plānam, konkrēto atbalsta pasākumu nepieciešamība pārbaudes darbos tiek norādīta individuālajā izglītības plānā.
Speciālā izglītības programma izglītojamiem ar mācīšanās traucējumiem nosaka, ka:
Kur iespējams nokārtot centralizētos eksāmenus?
Skolēni centralizētos eksāmenus var nokārtot skolā.
Personām, kas jau ir ieguvušas vidējo izglītību, bet vēlas kārtot centralizētos eksāmenus, saskaņā ar 2022.gada 5.jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr.398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību" 34.punktu ir iespēja pieteikties 2023./2024.mācību gada centralizēto eksāmenu kārtošanai Latvijas Universitātē un Latvijas Kultūras Akadēmijā (tikai kultūras un mākslas eksāmens)
Persona, kura ir ieguvusi atestātu par vispārējo vidējo izglītību vai diplomu par profesionālo vidējo izglītību, lai kārtotu centralizēto eksāmenu, iesniegumu augstskolā iesniedz ne vēlāk kā 15.decembrī. Eksāmenu norise augstskolās tiek organizēta vienlaicīgi ar eksāmenu norisi skolās pēc vienotas pārbaudījumu norises kārtības. Minētā iespēja ir maksas pakalpojums saskaņā ar attiecīgās augstskolas noteiktu cenrādi. Sīkāka informācija ir pieejama attiecīgās augstskolas tīmekļvietnē.
Jautājumu gadījumā sazināties ar Valsts izglītības satura centra Lietotāju atbalsta dienestu (atbalsts@visc.gov.lv; tālrunis 66051908)
E-pakalpojums pieejams: https://latvija.lv/lv/Epakalpojumi/EP181/Apraksts
Eksāmenu vērtējums tiek izteikts procentos, un, lai eksāmens tiktu uzskatīts par nokārtotu, 2023./2024.mācību gadā tajā jāiegūst vismaz 15%. Ja skolēns kādā no eksāmeniem nav ieguvis 15%, tad skolēns saņem liecību un atkārtoti apgūst visus pamatizglītības programmas mācību priekšmetus un stundu plānā ietvertos mācību priekšmetus un atkārtoti kārto noslēguma pārbaudījumus nākamā mācību gada noslēgumā.
Ko darīt, ja neapmierina saņemtais vērtējums centralizētajā eksāmenā?Parakstīto iesniegumu un sertifikāta kopiju var iesniegt:
VISC tiek izveidota īpaša apelācijas komisija, kas mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas izskata to un pārskata vērtējumu eksāmenā, lai pieņemtu lēmumu atstāt esošo vērtējumu vai mainīt to.
Elektroniski parakstīts apelācijas komisijas lēmums tiek nosūtīts uz iesniegumā norādīto e-pastu.
Ja centralizētā eksāmena iegūto vērtējumu mainīs, elektroniskajā vēstulē tiks norādīts sertifikātu apmaiņas laiks un vieta.
Vairāk informācijas - https://www.visc.gov.lv/lv/jaunums/ko-darit-ja-neapmierina-sanemtais-vertejums-centralizetaja-eksamena