Šī lapa ir izdrukāta no Madona.lv
Interneta adrese:
https://madona.lv/lat/aktualitates?fu=read&id=13960

Madonas novada skolēnu rezultāti 2023./2024.mācību gada valsts pārbaudes darbos

2024.07.22 09:54

2023./2024. mācību gadā skolēni gan pamatizglītības, gan vidējās izglītības posmā kārtoja eksāmenus atbilstoši jaunajam mācību saturam. Madonas novadā centralizētos eksāmenus latviešu valodā, matemātikā, svešvalodā (angļu valodā) pamatizglītības posmā kārtoja 278 skolēni. Lai centralizēto eksāmenu uzskatītu par nokārtotu, 9.klašu skolēniem bija jāuzrāda sniegums vismaz 10% līmenī, tāpat kā iepriekšējā 2022./2023.mācību gadā (skatīt 1.attēlu).



Salīdzinot 9.klašu vidējos rezultātus valstī un Madonas novadā, jāsecina, ka šogad novadā skolēnu rezultāti ir mazliet augstāki nekā valstī kopumā, tie ir labāki par iepriekšējā mācība gada rezultātiem. 2023./2024.m.g. pamatizglītības centralizētajos eksāmenos augstākais vidējais rezultāts novadā - 66,5% - sasniegts angļu valodā, kas ir pat nedaudz augstāks kā valstī, 2 skolēni novadā neieguva 10%. Centralizētā eksāmena latviešu valodā vidējais rezultāts novadā ir 61,9%, kas arī ir nedaudz augstāks kā valstī, savukārt matemātikā – 41% - nedaudz zemāks vērtējums, kā tas ir valstī kopumā, 1 skolēns neieguva 10%. Skolēniem atkārtoti mācoties 9.klasē, 2023./2024.m.g. obligāti jākārto bija tikai tie valsts pārbaudes darbi, kuros 2022./2023.m.g. saņemtais attiecīgā eksāmena darba kopvērtējums bija mazāks nekā 10% , bet varēja arī izvēlēties kārtot kādu no valsts pārbaudījumiem, lai uzlabotu tajā iegūto vērtējumu.

Pēc izvēles 9.klašu skolēni šogad pirmo reizi izmēģināja kārtot starpdisciplināro monitoringa darbu, kurš ietvēra sociālās un pilsoniskās mācību jomas, dabaszinātņu jomas un tehnoloģijas mācību jomas saturu, kas tika veidots kā integrēts darbs, kura mērķis, atbilstoši saistošajiem normatīviem, bija ņemt vērā šajās jomās plānotos skolēnu sasniedzamos rezultātus. Starpdisciplinārajā monitoringa darbā 9.klašu skolēniem darba 1.daļā tika iekļautas un pārbaudītas prasmes argumentēšanā (sniedzot pamatojumu), analītiskajā spriešanā (analizēt, sintezēt, izvērtēt), informācijpratībā (attēli, shēmas, zīmējumi); darba 2.daļā tika iekļauti uzdevumi, kas pārbaudīja zināšanas un izpratni, kā arī prasmju un ieradumu kombināciju jaunā situācijā un prasīja risināt kompleksu problēmu. Šogad šī darba rezultāti neietekmēja skolēnu mācība gada vērtējumu.

2023./2024.mācību gadā pirmo reizi arī vidusskolā norisinājās monitoringa darbi optimālajā mācību satura līmenī STEM mācību priekšmetos – fizikā, ķīmijā, bioloģijā un dabaszinībās, to mērķis ir izveidot eksāmena saturu, ko jau no 2025./2026.mācību gada vidusskolu beidzēji kārtos kā obligāto centralizēto eksāmenu. Ņemot vērā, ka šis mācību gads ir pārejas posms monitoringa darbu ieviešanā, 12.klases skolēniem dalība monitoringa darbā šogad nebija obligāta. Madonas novadā 72 vidusskolēni izvēlējās šos monitoringa darbus kārtot fizikā, bioloģijā, ķīmijā, mērķis bija novērtēt izglītojamo sasniegumus mācību priekšmetos atbilstoši saistošajiem normatīviem (skatīt 2.attēlu).

 

Madonas novada skolēniem vidējā izglītības posmā rezultāti monitoringa darbos fizikā un ķīmijā bija mazliet zemāki kā valstī, bet bioloģijā - mazliet augstāki. Dabaszinībās monitoringa darbus novadā skolēni nekārtoja.

2023./2024. mācību gadā vidējās izglītības centralizētajos eksāmenos gan optimālajā līmenī, gan augstākajā līmenī  kopumā valstī un Madonas novadā augstākais vidējais rezultāts sasniegts svešvalodās (angļu valodā). Šogad skolēniem vidusskolas centralizētajos eksāmenos bija jāsasniedz vismaz 15% no maksimāli iespējamā eksāmena vērtējuma, nokārtojot latviešu valodas, matemātikas un svešvalodas eksāmenu vismaz optimālajā līmenī un vismaz divus eksāmenus augstākajā līmenī (skatīt 3.attēlu).


 

Optimālajā līmenī centralizētos eksāmenus novadā kārtoja 110 vidusskolēni, augstākais vidējais rezultāts novadā  vidusskolēniem ir angļu valodā – 69,3% , kas ir mazliet augstāk kā valstī. Optimālā līmeņa centralizētā eksāmena latviešu valodā vidējais rezultāts ir 64,4% , kas arī ir krietni augstāki rezultāti nekā tie ir uzrādīti vidēji valstī, savukārt optimālā līmeņa centralizētā eksāmena matemātikā – 37,8% - mazliet augstāki nekā valstī kopumā, kaut arī 7 skolēni novadā neieguva 15%.

Skolēni paši izvēlējās augstākā līmeņa centralizētos eksāmenus, kuros pārbaudīs savas zināšanas. Lai tos veiksmīgi nokārtotu,  bija jāuzrāda 15% zināšanas (skatīt 4.attēlu):

 

Augstākā līmeņa centralizētajos eksāmenos augstākie vidējie rezultāti novadā ir angļu valodā  - 62,5%, tie ir nedaudz zemāki kā valstī, 1 skolēns neieguva 15%; latviešu valodā un literatūrā novadā  – 61,2%, tie ir mazliet augstāki kā valstī, matemātikā novadā – 55,5%, tie ir mazliet zemāki kā valstī, bioloģijā novadā – 59,8%, tie ir mazliet augstāki kā valstī, ķīmijā novadā – 57,5%, vēsturē novadā – 34,9%, dizains un tehnoloģijas novadā – 51,8%, programmēšana novadā – 43%, sociālās zinātnes novadā – 32,6%, dažos mācību priekšmetos valstī vēl tiek  precizēti šie dati. 

Eksāmenu vidējo vērtējumu ietekmēja gan katra eksāmena kārtotāju kopējais skaits, gan to skolēnu skaits, kas eksāmenu kārtoja otrreiz, jo pagājušajā gadā nesasniedza 10% , kā arī skolēnu attieksme pret eksāmena kārtošanu (piemēram, nezināmu iemeslu dēļ neieradās uz kādu no eksāmenu daļām, neizpildītu atbilžu lapu iesniegšana, minimālā darba apjoma neievērošana u.c.), kā arī neatļautu palīglīdzekļu (piemēram, viedtālruņa) atrašanās pie skolēniem eksāmena laikā.

Gatavojoties 2023./3024.m.g. centralizēto eksāmenu sesijai, tika veikta eksāmenu satura pilnveide, ņemot vērā iepriekšējā gada eksāmenu analīzes rezultātus, piemēram, precizēti uzdevumu nosacījumi, iekļauti uzdevumi, kuros skolēniem jāpamato atbildes. Tāpat tika organizēti skolotāju profesionālās kompetences pilnveides kursi centralizēto eksāmenu  darbu vērtēšanā un metodikā (piemēram, dizainā un tehnoloģijās, programmēšanā), kā arī rīkoti semināri skolām un vecākiem par centralizēto eksāmenu saturu un aspektiem, kas jāņem vērā, gatavojoties centralizētajiem eksāmeniem.

Centralizēto eksāmenu sertifikātus 9.klašu skolēni šogad varēja ērti saņemt 1.jūlijā Izglītības un zinātnes ministrijas īpaši izveidotā portālā eksameni.gov.lv. , savukārt vidusskolas skolēniem 11. jūlijā bija pieejami vidējās izglītības sertifikāti. Apskatīt centralizēto eksāmenu rezultātus un iegūt sertifikātus pilngadīgi skolēni un vecāki varēja arī Latvija.lv e-pakalpojumos Nr.EP226 “Centralizēto eksāmenu sertifikātu, lēmumu un izziņu par valsts valodas prasmes pārbaudes rezultātiem saņemšana” un Nr.EP181 “Mani dati izglītības reģistros”. Gan portāls eksameni.gov.lv, gan Latvija.lv e-pakalpojumi darbojās optimāli un gan skolēni, gan vecāki eksāmenu sertifikātus šogad varēja izgūt bez problēmām.

Tieši izglītība ir tā, kas ļauj veidot ikvienam vēlamo karjeru un piepildīt sapņus.

Lai mūsu absolventiem veiksmīgas turpmākās mācību un studiju gaitas!


‌Informāciju iesūtīja: Mairita Smeltere, Madonas novada centrālās administrācijas izglītības pārvaldes vecākā izglītības darba speciāliste