2020.gada 18.septembrī Barkavas pamatskolas 1.- 5.klašu skolēni programmas “Skolas Soma” ietvaros devās ekskursijā uz Lubānas pusē izveidoto dabas taku “Aiviekstes ozoli”, kur ir iekārtota akmens laikmeta apmetne, kas ļauj ielūkoties vairāku gadu tūkstošu senā pagātnē.
Ar lielu interesi bērni klausījās dabas takas veidotāja un uzturētāja Māra Valaiņa stāstījumā, aplūkoja viņa veidoto vienkoča laivu, ar ādām aplikto slieteni, akmens laikmeta māla traukus, kaula, akmens, koka un krama darbarīkus un ieročus, tā laika mūzikas instrumentus. Skolēni bija priecīgi par iespēju izmēģināt radīt uguni, izmantojot koku un kramu.
Skolēniem tika dota iespēja piedalīties arī muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Pirmo reizi izstādē”- starptautiskā mākslas izstādē “Tikšanās: mākslinieces Sofija Romere un Anna Romere” sadarbībā ar Šauļu “Aušros” muzeju (Lietuva), kur skolēni tika iepazīstināti ar mākslas izstādes iekārtojumu un uzdevumiem, tika rosināti attīstīt skatīšanās, domāšanas un vērtēšanas prasmes.
Tā bija divu mākslinieču darbu izstāde – muižnieku Romeru dzimtas pārstāvju – radošā satikšanās. Abu sieviešu dzīves gājumā ir daudz kopīga un daudz arī atšķirīga, taču viņas vieno reālistiski romantiskais skatījums uz apkārtējo pasauli, kas atklājas akvareļos, eļļas gleznās un grafikās.
Skolēni saņēma arī mājas darbu, kā atgriezenisko saiti par iepazīto, uzzināto un izjusto nodarbības laikā, kas tika realizēts atgriežoties skolā, vizuālās mākslas stundu ietvaros.Skolēniem bija iespēja ieskatīties koncertzāles aizskatuvē. Iepazinām lielo zāli, mazo zāli “Zīdaste’’, semināru zāles, mēģinājumu un horeogrāfijas zāles, pabijām aizskatuves zonā un ielūkojāmies mākslinieku grimētavās. Jauki bija atrasties plašajās foajē telpās, kas ir piemērotas un tiek izmantotas izstāžu rīkošanai. Lai arī diena bija vējaina, skolēniem bija vienreizēja iespēja baudīt Rēzeknes pilsētas panorāmas skatus no koncertzāles jumta terases, kuru izmanto arī maziem akustiskiem noskaņu pasākumiem.
8.-9.klašu skolēniem, kuri jau apgūst fizikas pamatus un 7.klases skolēniem, kuri Skola 2030 jaunā mācību saturā apgūst inženierzinības, interesanti bija uzzināt, ka divās akustiskajās koncertzālēs skanējumu nodrošina to īpašā uzbūve. Dēļ sienu, griestu vairogiem, kuru leņķi ir maināmi, skaņa tiek atstarota un slāpēta. To nodrošina arī žalūzijas un aizkari. Krēsli izvietoti saskaņā ar noteiktiem akustiskajiem principiem. Pārsteidza telpu plašums un funkcionalitāte. Piemēram, lielajā zālē daļa sēdvietu transformējas zem grīdas un daļa sienas nišā, tādējādi iegūstot vietu 2500 stāvošiem skatītājiem.
Mācību ekskursija koncertzāles aizskatuvē palīdzēja klātienē iepazīt fizikas teorētisko saturu realitātē un sniedza estētisko baudījumu.Skolēni jutās aizkustināti par mazās meitenes “priecāšanās spēli”. “Mēs katrs tajā varam piedalīties… ” pie tāda secinājuma nonāca skatītāji.
Pēc izrādes apmeklējuma skolēni, kas vēl nebija paspējuši izlasīt E. H. Porteres grāmatu “Polianna”, latviešu valodas skolotājas A. Ceļapīteres mudināti, to izdarīja, lai salīdzinātu ar izrādē redzēto.
Īpaši pārsteigti jutās 6.klases skolēni, kā rakstītais vārds atdzīvojas uz skatuves. Kā grāmatā lēni plūstošais stāstījums uz skatuves tiek "ielikts ” 2 stundu rāmī.
Skolēni nonāca pie atziņas, ka ir guvuši ieskatu un mācījušies izprast un salīdzināt 2 mākslas veidus: literatūru un teātri. Patiess prieks par tiem, kas piedzīvoja šo emocionālo pacēlumu, novērtēja un guva gandarījumu par paveikto.
Izrāde bija ļoti pamācoša un aktuāla mūsdienu steidzīgajā laikā, kurā savstarpējās attiecības un patiesās dzīves vērtības ne vienmēr ir prioritāte un dažkārt tiek atstātas novārtā.
Skolēni iepazinās ar latviešu kinematogrāfiju, integrējot kino materiālu dažādu mācību priekšmetu, piemēram, latviešu valodas un literatūras, sociālo zinību, Latvijas vēstures, Latvijas un pasaules vēstures, mūzikas, vizuālās mākslas, mācību satura apguvē.
7.klases skolēni literatūras stundu mācību saturu papildināja ar vizuālo materiālu, lai attīstītu radošās pilnveides prasmes. Skolēni veidoja radošos darbus par tēmu ‘’Nāves ēnā’’, kad tika rakstīts turpinājums noveles notikumiem. Iepazīstot J.Klīdzēja ‘’Cilvēka bērnu’’ gan literārā, gan kinematogrāfiskā izpildījumā, tapa domraksti ar viedokļu izklāstu par apkārtējo cilvēku nozīmīgumu ne tikai Boņuka, bet vispār katra cilvēka kā personības veidošanās procesā. Skolēni aktualizēja savās pārdomās cilvēka attieksmi pret dzīvniekiem, dabu un apkārtējo vidi, kas veido skatījumu uz pasauli. Šis darbs bija vērtīgs pārdomu rosinātājs par kristīgām vērtībām gan maza bērna, gan pieauguša cilvēka un visas ģimenes sirdsizglītības ceļā.
Paldies skolēniem un skolotājām par interesantām idejām, pozitīvām domām, atbalstu un aktīvu iesaisti iniciatīvas “Latvijas skolas soma” rīkotajos pasākumos, kas atkal no jauna ļauj atklāt, redzēt, piedzīvot, izjust un uzzināt!