Šī lapa ir izdrukāta no Madona.lv
Interneta adrese:
https://madona.lv/lat/programma-latvijas-skolas-soma?fu=read&id=10283

"Latvijas skolas soma” Barkavas pamatskolā

2021.02.23 15:16

Programma „Latvijas skolas soma” ir lielākā dāvana Latvijas bērniem un jauniešiem, kuru sarūpējusi valsts. Tās mērķis ir dod iespēju klātienē iepazīt Latvijas mākslas un kultūras norises. 2020./2021. mācību gada I semestrī Barkavas pamatskolas skolēniem tā bija mūzika, teātris, muzeji un kino.

 6.oktobrī Barkavas pamatskolā ar programmu “Deja, balets un mūzika cauri gadsimtiem” viesojās SIA “Framest Music” mākslinieki: dziedātājs Mikus Abaroniņš, čelliste Arta Abaroniņa un dejotāja Elvīra Tēberga, kas iedvesmojoši skaisti, kvalitatīvi un izzinoši uzrunāja visus 1.-9.klašu skolēnus  ar lieliskām mūzikas skaņām un savdabīgām dejām no pagājušajiem gadsimtiem.
Mākslinieki ļoti pārdomāti un prasmīgi ieveda mūzikas un dejas pirmsākumos, demonstrēja balss pārvērtības cauri laikiem, un aicināja izdejot īru tautas dejas soļus.
Bērni ar patiesu interesi, apbrīnu un sajūsmu vēroja dejotājas Elvīras baleta demonstrējumus – fragmentus no A.Čaikovska baleta “Riekstkodis”.
Koncertlekcija bija ļoti interesanta, mākslinieciski augstvērtīga, kas skolēnus radoši bagātināja un izglītoja. Pēc koncertlekcijas bērni labprāt dalījās iespaidos par dzirdēto, redzēto un sajusto. Jaunāko klašu skolēni un meitenes ļoti vēlējās nofotografēties kopā ar māksliniekiem, parādot arī savas prasmes un lokanību…. 


‌ „Latvijas skolas somas” norisēs skolēni iepazīst Latvijas valstiskuma attīstības liecības, profesionālās mākslas un kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, Latvijas dabu, kultūrainavu.

2020.gada 18.septembrī Barkavas pamatskolas 1.- 5.klašu skolēni programmas “Skolas Soma” ietvaros devās ekskursijā uz Lubānas pusē izveidoto dabas taku “Aiviekstes ozoli”, kur ir iekārtota akmens laikmeta apmetne, kas ļauj ielūkoties vairāku gadu tūkstošu senā pagātnē.

 Ar lielu interesi bērni klausījās dabas takas veidotāja un uzturētāja Māra Valaiņa stāstījumā, aplūkoja viņa veidoto vienkoča laivu, ar ādām aplikto slieteni, akmens laikmeta māla traukus, kaula, akmens, koka un krama darbarīkus un ieročus, tā laika mūzikas instrumentus. Skolēni bija priecīgi par iespēju izmēģināt radīt uguni, izmantojot koku un kramu.





Ekskursijas turpinājumā, kā alternatīvā mācību forma, notika dabaszinību stunda brīvā dabā ainaviski skaistā vietā – Indrānu pagasta piemājas saimniecībā “Rozas”, kur nodarbojas ar dažādu putnu audzēšanu. Bērniem ļoti patika lielā putnu dažādība, iespēja tos paturēt rokās, pabarot, padarboties, būt tik nepastarpināti tuvu. Īpašu uzmanību un izbrīnu raisīja eksotisko putnu: fazānu, pudeļpīļu, pāvu, strausu un emu apskate, tiem pielāgoto mājokļu un vides izpēte.

‌Izzinošs, viegli uztverams un saistošs  bija  saimnieka Jāņa Solzemnieka stāstījums un demonstrējumi. Interesanti bija uzzināt par katras putnu sugas īpatnībām, dzīves apstākļiem, barošanu, noderīgumu.  Neparasta bija putnu olu izstāde, to salīdzināšana, svēršana un degustēšana, kur skolēni aktīvi iesaistījās, uzdeva jautājumus un saņēma izsmeļošas atbildes. 



‌ 2020.gada 18. eptembrī Barkavas pamatskolas 6.-9.klašu skolēni programmas “Skolas Soma” ietvaros devās ekskursijā uz Rēzekni. Tur skolēni apmeklēja Latgales Kultūrvēstures muzeju un iepazinās ar lielāko Latgales keramikas patstāvīgo ekspozīciju Latvijā un pasaulē. Skolēnus pārsteidza “Māla un uguns pārvērtību radītais brīnums”. Kāda formu un krāsu bagātība!

Skolēniem tika dota iespēja piedalīties arī muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Pirmo reizi izstādē”- starptautiskā mākslas izstādē “Tikšanās: mākslinieces Sofija Romere un Anna Romere” sadarbībā ar Šauļu “Aušros” muzeju (Lietuva), kur skolēni tika iepazīstināti ar mākslas izstādes iekārtojumu un uzdevumiem, tika rosināti attīstīt skatīšanās, domāšanas un vērtēšanas prasmes.

Tā bija divu mākslinieču darbu izstāde – muižnieku Romeru dzimtas pārstāvju – radošā satikšanās. Abu sieviešu dzīves gājumā ir daudz kopīga un daudz arī atšķirīga, taču viņas vieno reālistiski romantiskais skatījums uz apkārtējo pasauli, kas atklājas akvareļos, eļļas gleznās un grafikās.

Skolēni saņēma arī mājas darbu, kā atgriezenisko saiti par iepazīto, uzzināto un izjusto nodarbības laikā, kas tika realizēts atgriežoties skolā, vizuālās mākslas stundu ietvaros.





‌ Ekskursijas turpinājumā bērni iepazinās ar Latgales vēstniecību GORS - pirmo akustisko koncertzāli Latvijā, kas uzcelta pēc neatkarības atjaunošanas. Šo iespaidīgo celtni neparastu dara daudzveidīgās arhitektoniskās formas, kā arī materiālu un krāsu saspēle, kam uzmanību pievērsa ekskursijas vadītāja.

Skolēniem bija iespēja ieskatīties koncertzāles aizskatuvē. Iepazinām lielo zāli, mazo zāli “Zīdaste’’, semināru zāles, mēģinājumu un horeogrāfijas zāles, pabijām aizskatuves zonā un ielūkojāmies mākslinieku grimētavās. Jauki bija atrasties plašajās foajē telpās, kas ir piemērotas un tiek izmantotas izstāžu rīkošanai. Lai arī diena bija vējaina, skolēniem bija vienreizēja iespēja  baudīt Rēzeknes pilsētas panorāmas skatus no koncertzāles jumta terases, kuru izmanto arī maziem akustiskiem noskaņu pasākumiem.

8.-9.klašu skolēniem, kuri jau apgūst fizikas pamatus un 7.klases skolēniem, kuri Skola 2030 jaunā mācību saturā apgūst inženierzinības, interesanti bija uzzināt, ka divās akustiskajās koncertzālēs skanējumu nodrošina to īpašā uzbūve. Dēļ sienu, griestu vairogiem, kuru leņķi ir maināmi, skaņa tiek atstarota un slāpēta. To nodrošina arī žalūzijas un aizkari. Krēsli izvietoti saskaņā ar noteiktiem akustiskajiem principiem. Pārsteidza telpu plašums un funkcionalitāte. Piemēram,  lielajā zālē daļa sēdvietu transformējas zem grīdas un daļa sienas nišā, tādējādi iegūstot vietu 2500 stāvošiem skatītājiem.

Mācību ekskursija koncertzāles aizskatuvē palīdzēja klātienē iepazīt fizikas teorētisko saturu realitātē un sniedza estētisko baudījumu.



Dienas beigās audzēkņi noskatījās Liepājas teātra viesizrādi “Polianna”, kas raisīja pārdomas par savstarpējām attiecībām ar līdzcilvēkiem un mudināja būt vērīgākiem, iecietīgākiem un atsaucīgākiem…

Skolēni jutās aizkustināti par mazās meitenes “priecāšanās spēli”. “Mēs katrs tajā varam piedalīties… ” pie tāda secinājuma nonāca skatītāji.

Pēc izrādes apmeklējuma skolēni, kas vēl nebija paspējuši izlasīt E. H. Porteres grāmatu “Polianna”, latviešu valodas skolotājas A. Ceļapīteres mudināti, to izdarīja, lai salīdzinātu ar izrādē redzēto.

Īpaši pārsteigti jutās 6.klases skolēni, kā rakstītais vārds atdzīvojas uz skatuves. Kā grāmatā lēni plūstošais stāstījums uz skatuves tiek "ielikts ” 2 stundu rāmī.

Skolēni nonāca pie atziņas, ka ir guvuši ieskatu un mācījušies izprast un salīdzināt 2 mākslas veidus: literatūru un teātri. Patiess prieks par tiem, kas piedzīvoja šo emocionālo pacēlumu, novērtēja un guva gandarījumu par paveikto.

Izrāde bija ļoti pamācoša un aktuāla mūsdienu steidzīgajā laikā, kurā savstarpējās attiecības un patiesās dzīves vērtības ne vienmēr ir prioritāte un dažkārt tiek atstātas novārtā. 



Laika posmā no septembra līdz decembrim Barkavas pamatskolas 1.-9. klašu skolēni individuāli vai pa klašu grupām noskatījās latviešu filmas: “Bille”, “Cilvēka Bērns”, ‘’Nāves ēnā’’, “Vella kalpi”, “Zigfrīds Anna Meirovics”.     

Skolēni iepazinās ar latviešu kinematogrāfiju, integrējot kino materiālu dažādu mācību priekšmetu, piemēram, latviešu valodas un literatūras, sociālo zinību, Latvijas vēstures, Latvijas un pasaules vēstures, mūzikas, vizuālās mākslas, mācību satura apguvē.

7.klases skolēni literatūras stundu mācību saturu papildināja ar vizuālo materiālu, lai attīstītu radošās pilnveides prasmes. Skolēni veidoja radošos darbus par tēmu ‘’Nāves ēnā’’, kad tika rakstīts turpinājums noveles notikumiem. Iepazīstot J.Klīdzēja ‘’Cilvēka bērnu’’ gan literārā, gan kinematogrāfiskā izpildījumā, tapa domraksti ar viedokļu izklāstu par apkārtējo cilvēku nozīmīgumu ne tikai Boņuka, bet vispār katra cilvēka kā personības veidošanās procesā. Skolēni aktualizēja savās pārdomās cilvēka attieksmi pret dzīvniekiem, dabu un apkārtējo vidi, kas veido skatījumu uz pasauli. Šis darbs bija vērtīgs pārdomu rosinātājs par kristīgām vērtībām gan maza bērna, gan pieauguša cilvēka un visas ģimenes sirdsizglītības ceļā.

Paldies skolēniem un skolotājām par interesantām idejām, pozitīvām domām, atbalstu un aktīvu iesaisti iniciatīvas “Latvijas skolas soma” rīkotajos pasākumos, kas atkal no jauna ļauj atklāt, redzēt, piedzīvot, izjust un uzzināt!  



‌‌