„Pasaule izvēlas vai nu
LABĀKO vai ATŠĶIRĪGO. Būt LABĀKAJAM – tas ir laika, rakstura, kontaktu un
veiksmes („cūkas laimes”) jautājums. Būt ATŠĶIRĪGAM – tas ir Tavas drosmes
jautājums – lai domātu un rīkotos citādi. Tātad: par ko izvēlies būt TU? Jo
panākumu pamatā ne vienmēr būs tikai un vienīgi pragmatisks darbs.”
Vita Brakovska
Madonas pilsētas vidusskolā marta sākumā
viesojās biedrības ZINIS dibinātāja Vita Brakovska. Viņa vadīja Karjeras
attīstības atbalsta pasākumu 8.klašu skolēniem „Mans praktiskais radošums jaunām darba
iespējām”, kas notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras
atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros.
Vita
Brakovska jau vairāk kā 10 gadus vada radošās domāšanas meistarklases Latvijas
reģionos, sniedzot iespēju cilvēkiem iepazīt savus iekšējos radošos resursus un
tos praktiski pielietot, lai paplašinātu savu izvēles un rīcības brīvību.
Skolēnu
nodarbības „Mans radošums jaunām darba iespējām” mērķis bija izmantojot radošās domāšanas
metodes un piemērus, skolēniem dot motivāciju apzināt un praktiski pielietot
savus resursus unikālu risinājumu
izstrādei, lai sekmētu interesi par iesaistīšanos uzņēmējdarbībā.
Nodarbības
sākumā lektore pastāstīja par savu karjeras ceļu un iepazīstināja ar vairākiem iedvesmojošiem
stāstiem par tādiem pašiem jauniem cilvēkiem kā klātesošie skolēni. „Šie jaunieši ir uzdrošinājušies un darījuši,
iespējams, vairākas reizes arī kļūdījušies, bet tieši tādēļ, viņi ir vieni no
vērtīgākajiem cilvēkiem, jo bieži vien mēs zinām, kā vajag, bet nezinām, kā
nevajag,” atzīst lektore.
Vita Brakovska apgalvoja,
ka ar savām rokām Latvijā varam „izcelt zeltu”, kā pierādījums tam ir daudzu
veiksmīgu uzņēmēju stāsti, piemēram, Jānis Nīmanis, kas ir izcilu nažu un
namdara darbarīku meistars; ģimenes uzņēmums Gigi Bloks, kuri ražo kartona
spēļu klučus bērniem; Emīls Pakārkls, kas radījis aifonogrāfijas digitālo
skolu. Lektorei līdzi bija MELNAIS KOFERIS – 14kg Latvijas zelta – unikālu
Latvijā radīto priekšmetu kolekcija, kas ir pierādījums katram, ka arī ar
dullām idejām var veidot biznesu. Melnā kofera saturu varēja apskatīt, izpētīt
un iedvesmoties gan skolēni, gan pedagogi. Starp koferī atrodamām lietām bija
siens skābēšanai restorāniem, bumerangs
cirvja formā, unikāli drēbju pakaramie, pupu čipsi, pudeļglāzes, sieviešu
kurpju papēžu aizsargi un vēl daudzi unikāli priekšmeti.
Skolēni ne tikai
klausījās, bet arī darbojās praktiski. Nodarbībā tika pielietota „Ērģeļu metode” un
„Ortodoksālā metode”, kuras laikā skolēniem vajadzēja likt lietā savu radošumu
un meklēt nebijušus risinājumus visparastākajām lietām. Piemēram, viens no
uzdevumiem bija 5 minūšu laikā izdomāt iespējami daudz ideju netradicionālai
salmu pielietošanai. Kāda no skolēnu grupām radīja 22 unikālas idejas, no kurām
bija jāizvēlas vislabākā, lai to varētu pilnveidot un attīstīt tālāk. Kā atzina
nodarbības vadītāja, parasti visunikālākā ideja ir saraksta beigu galā, tādēļ
viens no Vitas Brakovskas ieteikumiem bija: „Nekad neapstājies pie pirmās
idejas”.
Zelta domu graudi no Vitas Brakovskas nodarbībām:
- Visa pamatā ir zināšanas un
prasmes jeb KOMPETENCES!
- Ideju radīšanas pamats–
zināšanas, radošums un DARBS!
- Nebaidies no veselīgām
AMBĪCIJĀM!
- Apzinies ar kādiem darbiem
un NEdarbiem spēj iedvesmot vai aizraut citus!
- Zini KO vēlies sasniegt –
„ZVAIGZNES”!
- Neviens nav NEAIZVIETOJAMS,
tomēr ikviens var kļūt NEATKĀRTOJAMS!
- Apzini, kādas prasmes tev ir
un kādas trūkst…
- Izmanto savas esošās iemaņas
JAU ŠODIEN!
- Esmu TAGAD savā vietā!
- Izmaiņas nekad vairs nebūs
TIK LĒNAS, cik tās ir šobrīd!
- Ķer zināšanas ŠEIT UN TAGAD!
- Pārsteidz mani!
- Veido un saglabā KONTAKTUS!
- TAVS VĀRDS DZĪVĒ BŪS TAVS ZĪMOLS!!!
Pedagogu radošās NEdarbnīcas mērķis bija izmantojot piemērus un radošās
domāšanas metodes, rosināt Madonas vidusskolas pedagogus apzināt un praktiski
pielietot savus iekšējos resursus skolas kolektīva labsajūtas uzlabošanai,
savas nākotnes konkurētspējas stiprināšanai un redzesloka paplašināšanai.
Nodarbības laikā tika uzdoti neskaitāmi retoriski jautājumi,
kuri pedagogiem lika aizdomāties par ikdienas dzīves norisēm no cita skatu
punkta.
- Kā stiprināt
savas pozīcijas klasē un kolektīvā „mikroviļņu domāšanas” laikmetā, kad ir jābūt ātram, precīzam un citu atmiņā
paliekošam?
- Kā manas
kompetences un attieksme var kļūt par iedvesmu skolas audzēkņiem perspektīvu
izvēļu izdarīšanai par savu nākotnes profesiju?
- Kā mana kā pedagoga NEzināšana un kļūdīšanās
var būt mūsu skolas panākumu pamatā?
- Kā savus trūkumus un īpatnības varam pārvērst
par konkurētspējas priekšrocību?
- Kur meklēt impulsu personiskai ieinteresētībai
pedagoģiskā darba rezultātos?
Nodarbības laikā tika pārrunātas 4 svarīgas
ikdienas sfēras – labsajūta darbā, saskarsme un „sadarbence” (sadarbība +
konkurence), darba vide un kultūra. Katrs pedagogs tika aicināts novērtēt savas
patiesās ietekmes potenciālu un lomu kolektīvā.
Ļoti trāpīgs bija lektores teiktais nodarbības
sākumā: „Ja Tava ZVAIGZNE Tevi nedaudz nebiedē, tad tā nav pietiekami augstu”
un beigās: „Ko Tu man padarīsi, aiz manis stāv ZVAIGZNES”!
Kristīne
Aizpurve
Pedagogs
karjeras konsultants
Madonas
pilsētas vidusskolā