Iedzīvotāju aptaujas rezultāti par kultūras jomu Madonā

iesūtīts: 2024.08.27 09:25
Ar mērķi noskaidrot iedzīvotāju viedokli par norisēm kultūras jomā, par kultūras piedāvājumu un iespējām, kā arī par paveikto 2023. gadā, laika posmā no š.g. 17. maija līdz 5. jūnijam Madonas novada kultūras centrs aicināja iedzīvotājus piedalīties aptaujā.

Kopumā tika saņemtas aizpildītas 95 iedzīvotāju anketas, ko vērtējam kā pietiekami lielu sabiedrības atsaucību, iesaisti un ieinteresētību kultūras dzīves uzlabošanā.

Vairums aptaujas respondentu - 62 % bijuši Madonas pilsētas iedzīvotāji, 35,5 % - no Madonas novada. Visvairāk aptauju aizpildījusi tā sabiedrības daļa, kas iespējams ir arī aktīvāko kultūras pasākumu apmeklētāju vecumā no 46 – 60 gadiem (30 %). Patiess prieks par lielo atsaucību arī no jaunākās paaudzes, no jaunajām ģimenēm, kas dzīvo Madonā vai kas šeit atgriezušies, no jaunajām māmiņām un sabiedriski aktīvajiem cilvēkiem, kam rūp notiekošais Madonā, kas vēlas līdzdarboties, kam ir ierosmes un arī vērtējums. Abās vecuma grupās no 26 – 35 gadiem un no 36 – 45 gadiem sasniegts aptuveni vienāds skaits respondentu – ap 25 %.

Viedokļu izteikšanā aktīvākās bijušas sievietes, sastādot 91,5 % no kopējā respondentu skaita, vairums – strādājošo iedzīvotāju, tas ir 81 % un, kas interesanti – 61 % respondentu paši nav iesaistīti nevienā amatiermākslas kolektīvā.

No iegūtajiem rezultātiem secinām, ka kopumā iedzīvotāji ar Madonas novada kultūras centra piedāvājumu ir apmierināti vai gandrīz apmierināti. Respondenti atzīst, ka kultūras pasākumus apmeklē vidēji reizi trijos mēnešos (42 %) vai tikai reizi pusgadā (32 %). Tie, kas katru mēnesi izvēlas apmeklēt kādu kulturālu notikumu, sastāda 15 % respondentu. Izvēli, ko tieši apmeklēt, galvenokārt, nosaka tas, vai pasākuma saturs atbilst iedzīvotāju interesēm (80 % atbilžu), kā arī, vai ir personīgi patīkams konkrētais mākslinieks (58 % atbilžu). Būtisks apsvērums 35,5 % gadījumu, apmeklējot kādu kultūras pasākumu, ir arī iespēja socializēties, satikties ar citiem un būt sabiedrībā. Vērā ņemams atbilžu skaits (41 %) liecina, ka iedzīvotāji novērtē bezmaksas pasākumu pieejamību. 24 % respondentu atzīst, ka tieši finansiālo apsvērumu dēļ viņiem nav iespējams apmeklēt vēlamos kultūras pasākumus.

Būtiski ir saprast, ka ne tikai Madonas novada, bet arī visas Latvijas kultūras dzīve šobrīd ir piesātināta ar ārkārtīgi lielu gan saturiski, gan formāta ziņā visdažādāko pasākumu klāstu, tāpēc tas ir neizbēgami, ka koncerti, izrādes, muzikālie vakari, tematiskie un valstiski nozīmīgie pasākumi daudzviet pārklājas un notiek vairākās vietās vienlaicīgi. Tāpēc ļoti liela daļa iedzīvotāju izvēlas kultūras pasākumus apmeklēt arī citās pilsētās, citās koncertzālēs.

Vairākkārt iedzīvotāju anketās izskanējuši ierosinājumi un vēlējumi meklēt aizvien jaunas radošās idejas, atrast un ieviest dažādo un atšķirīgo, veidot saturīgi interesantus scenārijus, mainīt jau ierastās tradīcijas, piedāvāt īpašus, tematiskus notikumus. Tiek izteiktas idejas atjaunot kādu no iepriekšējiem Madonas festivāliem vai radīt kādu jaunu, tāpat iedzīvotāji minējuši, ka labprāt vairāk apmeklētu balles. Te gan jāpiemin, ka līdzšinējie mēģinājumi tās organizēt nav attaisnojušies un kopējās tendences, ieradumi un pasākumu apmeklētības rādītāji pēdējo gadu laikā ir būtiski mainījušies. Lielai daļai Madonas novada iedzīvotāju bez salūta aizvien nav iedomājams svētku kulminācijas brīdis, īpaši Jaunā gada sagaidīšanas rituāls. Jāatgādina, ka attiecībā uz salūtu – atteikties no uguņošanas šoviem ir bijis valstisks aicinājums, tādā  veidā gan parādot mūsu kopējo attieksmi uz notiekošo pasaulē, gan arī pasargājot mājdzīvniekus no pārdzīvojuma un trauksmes.

Ņemot vērā kopējo tendenci, iedzīvotāju ieņēmumiem būtiski nepalielinoties, bet vispārējai dārdzībai pieaugot un cilvēku personisko izdevumu palielinājumam, respondenti kā vēlamo ieejas maksu pasākumos ar profesionālu mākslinieku piedalīšanos minējuši 10 līdz maksimums 20 eiro. Savukārt, starp vairākkārt uzskaitītajiem māksliniekiem un mūziķu grupām, kuras iedzīvotāji ļoti labprāt Madonā sagaidītu un kuru koncertus vēlētos apmeklētu, dominē sekojošie – Dons, Intars Busulis,  Musiqq, Dzelzs vilks, Credo, Bermudu divstūris, Aija Andrējeva, Sudden lights, The Sound Poets, Labvēlīgais tips un citi. Diemžēl finansiāli nosegt šādu mūziķu uzstāšanos ar iepriekšminētajām (vēlamajām) biļešu cenām vairs mūsdienās nav iespējams.

Arī citviet, citās koncertzālēs, pat brīvdabas izrādēs, kas šogad norisinājās Madonas pilsētas estrādē, ieejas biļešu cenas pārsniedz vēlamo un ir visai liels dārgo biļešu īpatsvars. Taču tas jo īpaši vēlāk atspoguļojas nepilnajās skatītāju rindas. Tamdēļ rūpīgi tiek izvērtēts ikkatrs kultūras piedāvājums, lai sabalansētu dažādās iedzīvotāju gaumes, vēlmes, intereses un finansiālās iespējas. Tajā pat laikā Madonas pilsētas svētku un Pasaules kausa rollerslēpošanas ietvaros gadu no gada iepriecinām vietējos iedzīvotājus un pilsētas viesus ar bezmaksas koncertiem šo un citu izcilu mūziķu izpildījumā. Priecājamies, ka to patiesi novērtējiet, šie 2024. gada pilsētas svētki bija tam lielisks pierādījums ar tūkstošiem klausītāju piepildīto Saieta laukumu.

Vairākkārt respondenti izteikuši vēlmi biežāk Madonā redzēt stāvizrādes un Latvijas profesionālo teātru viesizrādes, pat arī operas un baleta māksliniekus. Tas viss - dažādās gaumes un dažādiem vecumposmiem atbilstošās vēlmes liek mums veidot daudzveidīgu kultūras pasākumu piedāvājumu, tādējādi dodot iespēju arvien lielākai sabiedrības daļai apmeklēt kvalitatīvus kultūras pasākumus tepat Madonā.

Aptaujas dalībnieki izrādījuši arī zināmu neizpratni par stadiona vai estrādes nepietiekamu izmantošanu lielāku pasākumu organizēšanai. Te jāatgādina, ka par estrādes restaurēšanu sarunas Madonas novada pašvaldībā rit jau vairāku gadu garumā, to gaitu diemžēl neietekmē Madonas novada kultūras centrs.

Attiecībā uz Madonas kinoteātri “Vidzeme” arī esam saņēmuši vērtīgus respondentu ieteikumus, kurus tuvākajā laikā gatavojamies ieviest. Plānota plašāka un savlaicīgāka reklāma un informācija par plānotajiem kinoseansiem laikus.

Noslēgumā, analizējot informācijas kanālus, no kuriem iedzīvotāji pārsvarā uzzin par Madonā notiekošajiem pasākumiem, pirmajā vietā pārliecinoši un mūsdienu tendencēm atbilstoši ierindojas sociālie tīkli, tātad Madonas novada kultūras centra Facebook profilā https://www.facebook.com/madonasnams sniegtā informācija (85 %), tam seko afišu efektivitāte (54 %), tad Madonas novada mājaslapā atrodamās kultūras ziņas (45 %), kā arī iegūtā informācija no paziņām, radiem un draugiem (41 %). Vasaras sezonā esam uzsākuši arī intensīvu reklāmas izvietošanu baneru veidā pilsētā. Mums ir svarīgi, lai reklāma sasniedz pēc iespējas plašāku auditoriju – veidojam publikācijas gan interneta vidē, gan drukātā formātā Madonas novada pašvaldības informatīvajā izdevumā “Madonas Vēstnesis”, gan izvietojam informāciju pilsētvidē – ikvienam pieejami, pamanāmi un atrodami.

Sakām lielu paldies katram par sniegtajiem viedokļiem, priekšlikumiem un idejām. Aptauja ir nozīmīgs ieguldījums turpmākajai kultūras darba attīstībai un kultūras norišu sekmīgākai plānošanai Madonas novada kultūras centrā.

 

Informāciju sagatavoja: Madonas novada kultūras centrs

 

Pārsūti Draugiem.lv Pārsūti Facebook Pārsūti Twitter Pārsūti LinkedIn
© 2008-2024 Madonas novads. Visas tiesības aizsargātas. Izgatavoja GlobalPro »
Datu privātuma politika · Sīkdatņu politika · Pielāgot sīkdatnes · Piekļūstamības paziņojums