Nordplus Junior programma atbalsta Ziemeļvalstu sadarbības projektus, kas veicina zināšanu ieguvi, apmaiņu un sadarbības veidošanu. Tā sniedz iespēju īstenot braucienus pie vienaudžiem, kas uzlabo izglītības kvalitāti un attīsta starpkultūru dialogu. 2017./2018. mācību gadā vidusskola realizē projektu „Global Learning Power”.
Erasmus+ programmas stratēģiskās partnerības atbalsta inovatīvas prakses attīstību un nodošanu, kā arī kopīgu iniciatīvu īstenošanu, lai atbalstītu sadarbību, mācīšanos no līdzbiedriem un pieredzes apmaiņu Eiropas līmenī. No 2016 .gada septembra līdz 2018. gada augustam tiek realizēts projekts “Improving Standards in Teaching School Sport to Foster Physical, Cognitive and Social Development in Pupils”.
eTwinning ir Eiropas skolu sadarbības tīkls, kura mērķis ir veicināt izglītības iestāžu sadarbību, izmantojot projektu kā metodi mācību procesā, kā arī veicināt skolotāju tālākizglītību, daloties pieredzē vai tiešsaistē īstenojot skolu sadarbības projektus. 2017. gada novembrī starptautiskais seminārs skolotājiem „Programmēšana un datordomāšana sākumskolā” tika apmeklēts ar mērķi apgūt jaunas mācību metodes un papildināt pedagoģisko pieredzi.
Starptautiskie izglītības projekti kļūst par neatņemamu mācību procesa sastāvdaļu. Tā ir iespēja visiem un ikvienam līdzdarboties un iesaistīties aktivitātēs. Projekti ir papildus instruments skolēnu un skolotāju motivācijas un konkurētspējas paaugstināšanai, pašvērtējuma celšanai un izpratnes veicināšanai par Eiropas Savienības jautājumiem.
Paldies Madonas novada pašvaldības darbiniekiem par sniegto atbalstu un palīdzību starptautisko projektu realizēšanā.
Arnita Krīgere (direktora vietniece izglītības jomā)
Jauniešu izglītības projekts Nordplus Junior
GLOBAL LEARNING POWER
(Globālās mācīšanās spēks)
Šajā mācību gadā Madonas pilsētas vidusskola piedalās Ziemeļvalstu un Baltijas valstu kopīgā izglītības projektā Nordplus Junior. Projektā ir iespēja piedalīties vidusskolēniem, kuriem ir interese par šādām aktivitātēm, kas ir atbildīgi, atvērti, toleranti, ar labām angļu valodas zināšanām un gatavi ieguldīt savu laiku, darbu, zināšanas un radošumu. Projekta sagatavošana gan skolēniem, gan skolotājiem atbilst jaunajam, kompetencēs balstītajam izglītības saturam.
Projektā piedalās 5 dalībvalstis: Latvija, Dānija, Somija, Igaunija un Islande. Līdz vasarai katrā no valstīm notiek nedēļu gara jauniešu tikšanās. Projekta tēma ir saistīta ar vienu no ANO pieņemtajiem 17 ilgtspējīgas attīstības mērķiem. Katra internacionālā grupa izvēlas pētījuma problēmu, veic savas tēmas padziļinātu izpēti, dažādu ideju apvienošanu un izveido saturīgu un interesantu prezentāciju, ar kuras palīdzību iepazīstina pārējos projekta dalībniekus un sniedz idejas, kā šo problēmu risināt. Visu nedēļu jaunieši, kā arī viņu skolotāji piedalās dažādās aktivitātēs, saistītās ar apkārtējās vides, vēstures un kultūras iepazīšanu, kā arī sporta un nacionālās virtuves meistardarbnīcās. Tiek pilnveidotas un attīstītas skolēnu prasmes strādāt grupās, uzņemties atbildību, plānot darbu, prezentēt darba rezultātus, izmantojot argumentus un kritisko domāšanu.
No 18.līdz 22.septembrim piecu skolēnu komanda no 11.klases un divas skolotājas devās uz Dāniju, Kalundborgas ģimnāziju lai tiktos ar visu pārējo valstu pārstāvjiem un strādātu pie tēmas –Tīrs ūdens un sanitācija visiem pasaules iedzīvotājiem. Laikā, kuru madonieši pavadīja Kalundborgā, viņi veidoja jaunus kontaktus ar jauniešiem, uzlaboja savas komunikācijas un angļu valodas prasmes, kā arī prasmi sadarboties, kritiski domāt un prezentēt savas idejas.
Jau pēc mēneša no 22.līdz 24. novembrim projekta aktivitātes turpinājās Somijā, Porvoo starptautiskajā koledžā, kas ir labākā koledža Somijā. Šoreiz iespēja piedalīties tika dota 12. klašu skolēniem. Skolēnu uzdevums bija kopīgi rast risinājumus globālajam mērķim,, Laba veselība un labklājība.” Somijas skolēni mūs uzņēma ļoti silti, dienas bija piepildītas ar sarunām, aktivitātēm, pārgājieniem dabā un kopīgi gatavotām vakariņām.
No 22. līdz 26.janvārim visi projekta dalībnieki tiek gaidīti Madonā. Darba tēma ir Nē - nabadzībai! Latvijā mūsu skolēnu darba grupa būs 10.b klases komanda. Plānošanas darbs jau ir noslēdzies, esam iecerējuši nodarbības Biznesa inkubatorā, kā arī ekskursiju uz Cesvaini un tikšanos ar vietējiem jaunajiem uzņēmumiem.
Nākamā tikšanās ir paredzēta Igaunijā, Kuresāres ģimnāzijā no 26.februāra līdz 2.martam. Pēdējā dalībnieku tikšanās risināsies Islandē no 23. līdz 27. aprīlim.
Nordplus projekta koordinatore, angļu valodas skolotāja Antra Berķe
Erasmus+ projekts
„IMPROVING STANDARDS IN TEACHING SCHOOL SPORT TO FOSTER PHYSICAL, COGNITIVE AND SOCIAL DEVELOPMENT IN PUPILS” (Mācību priekšmeta sports standarta pilnveidošana, attīstot skolēnu izziņas, sociālās, fiziskās spējas un prasmes)
Projektā iesaistītas piecas dalībvalstis – Polija, Somija, Austrija, Čehija un Latvija.
Šis ir otrais kopīgais darba gads projektā, kura mērķis ir nodrošināt skolotāju apmācību sadarbībā ar profesionāliem sportistiem, treneriem no sporta klubiem un augstskolām.
Skolēnu apmaiņas vizītes kalpo kā līdzeklis, lai uzlabotu apmācību metodes sportā un pārbaudītu iegūto zināšanu un prasmju pielietojuma efektivitāti. Sportojot kopā partnervalstu skolēniem, tiek veicināts komandas darbs un sadarbība, akcentēta godīga spēle, attīstot savstarpējo cieņu un toleranci. Skolēnu grupu apmaiņas laikā, notiek kopīgas sporta stundas, tikšanās ar pazīstamiem sportistiem, diskusijas par sporta tēmām – dopings sportā, komandu un individuālais sports, amatieru un profesionālais sports u.c. Projektā īpaša vērība tiek veltīta koncentrācijas, uzmanības, izturības un gribas īpašību attīstīšanai sporta stundās, lai veicinātu skolēnu kognitīvo spēju pilnveidošanu.
Tāpat kā pirmajā projekta gadā notiek gan skolēnu grupu apmaiņas braucieni, gan skolotāju apmācības braucieni. Tā 2017. gada oktobrī skolotāja Elita Gusarova kopā ar trīs skolēniem piedalījās projekta vizītē Polijā, kur uzmanības centrā bija peldētprasmes pilnveidošana un attīstīšana sporta stundās.
Projekta vizītes dalībnieks Atis atzina, ka bija pārsteigts par tikšanos ar pasaules čempioni peldēšanā, par sportistes dzīvesstāstu un ikdienas darbu. Prieks, ka varēja piedalīties sporta stundā, kuru vadīja daudzkārtējs Olimpisko spēļu dalībnieks Polijas izlases peldēšanas treneris.
Kima atzina, ka ir mācījusies sniegt pirmo palīdzību uz ūdens, peldējusi dažādos stilos, uzzinājusi par dopinga problēmām un tā kontroli sportā, kā arī uzlabojusi savas angļu valodas zināšanas.
Katrīnu sajūsmināja siltā un draudzīgā atmosfēra projekta laikā un iespēja pārbaudīt izturību, peldot 25 m garajā baseinā.
Projekta turpinājumā no 15.līdz 19. janvārim divas meitenes un divi zēni kopā ar skolotāju Daini Vuškānu dosies uz Nārpi Somijā, kur apgūs un pilnveidos hokeja spēles un slidošanas prasmes.
Sporta skolotāji no projekta dalībvalstīm atkārtoti viesosies Madonā no 12.līdz 16.martam, kad viņu uzmanības lokā būs sporta stundu plānošana, uzfilmēto sporta stundu analīze.
Projekts noslēgsies ar skolēnu apmaiņas vizīti Austrijā, kur skolēnu komandas demonstrēs apgūtās prasmes un iemaņas sporta spēlēs. Čukbolu var uzskatīt par projekta jaunieguvumu. Tā ir bumbu spēle komandās, kuru šobrīd skolēni apgūst un spēlē sporta stundās. Jācer, ka čukbols iekaros skolēnu sirdis un popularitātes ziņā nostāsies blakus florbolam, basketbolam, futbolam un volejbolam.
Madonas pilsētas vidusskola projekta gaitā dalījās pieredzē un metodikā par slēpošanas prasmju veidošanu un izturības trenēšanu. Kolēģi no Somijas augstu novērtēja sporta skolotāja Daiņa Vuškāna darbu pamatprasmju veidošanā slēpošanā. Viņi ir ieinteresēti turpināt sadarbību pēc Erasmus + projekta beigām, organizējot kopīgas treniņnometnes skolēniem, kas papildus iesaistās slēpošanas un biatlona nodarbībās.
Erasmus+ projekta koordinatore Arnita Krīgere
eTwinning seminārs skolotājiem
“Programmēšana un datordomāšana sākumskolā”
Novembra sākumā, kad Latvijā valdīja Valsts pirmssvētku sajūta, man bija lieliska iespēja doties uz semināru sākumskolas skolotājiem “Programmēšana un datordomāšana sākumskolā ” Helsinkos, Somijā.
Seminārā piedalījās skolotāji no Igaunijas, Lietuvas, Somijas un Latvijas. Katru valsti pārstāvēja 6 skolotāji. Dzīvojām pašā jūras krastā lieliskajā Rantapuisto hotelī. Turpat konferenču zālē notika semināra nodarbības. Mūsu uzdevums bija mācīties, kā sākumskolas priekšmetos integrēt programmēšanu un projektu metodi, izmantojot skolu sadarbības projektus, praktiskajās nodarbībās gūt nelielu priekšstatu par “Makey Makey” un “Ozobot” robotiem, iepazīt programmu “Scratch Jr (junioriem)”, iepazīstināt klātesošos ar savas skolas pieredzi darbā ar robotiem, kā arī apgūt eTwinning Live platformas rīkus, apspriest projektu idejas, meklēt sadarbības partnerus un nodarbību noslēgumā reģistrēt projektus.
No piedāvātajām nodarbībām mani visvairāk aizrāva darbs ar robotiem. Vispirms varējām iepazīties ar Makey Makey. Tas ir elektronisks izgudrojumu komplekts, kas ļauj dažādus priekšmetus, kas kaut nedaudz vada elektrību, izmantot kā tastatūras un peles aizstājējus. Tie var būt dārzeņi, augļi, krāna ūdens, monētas, sudraba izstrādājumi, alumīnija folija u.c. priekšmeti. Komplekts sastāv no divpusējas shēmas plates, spailēm un USB kabeļa. Tas izmanto slēgtā cikla elektriskos signālus, lai nosūtītu datoram tastatūras gājienus vai peles klikšķu signālus. Elektriskajā ķēdē saslēdzām mandarīnus un konfektes folijas papīriņos, un, spiežot uz tiem, nospēlējām vienkāršu melodiju.
Kā nākošo mēs varējām iepazīt Ozobot robotiņu. Tas ir izglītojošs robots, kuru var programmēt, lai tas pārvietotos dažādos virzienos, spēlētu, dejotu ar krāsu kodu shēmu palīdzību. Ozobot valodu sauc par OzoCodes. Kodu zīmē uz baltas lapas ar melnu,sarkanu, zilu un zaļu krāsu marķieriem, velkot krāsainas svītras, kuras robots nolasa un interpretē.
Komandu darbā katram bija jādalās ar savu pieredzi, strādājot ar robotiem. Es pastāstīju par pieredzi darbā ar lego WeDo robotiem, jo, pateicoties Madonas domes atbalstam, mūsu skola 2 gadus atpakaļ iegādājās 15 lego WeDo robotu komplektus. Ar tiem skolēni darbojas gan robotikas pulciņā, gan datorikas nodarbībās.
Semināra noslēgumā ar Somijas un Lietuvas kolēģiem vienojāmies par kopīga projekta izstrādi. Projekts paredz manas 1.d klases skolēnu sadarbību ar attiecīgo valstu skolēniem 4 mēnešu garumā, sākot ar 2018.gada janvāri līdz aprīlim.
Visas šīs trīs dienas, ko pavadīju Helsinkos, bija ļoti aktīvas un piesātinātas ar brīnišķīgiem iespaidiem un notikumiem. Par šo lielisko iespēju man jāpateicas skolas mācību pārzinei A.Krīgerei, kura mani pamudināja un iedrošināja pieteikties, un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūrai, kas piedāvāja šo iespēju un nodrošināja nokļūšanu un dzīvošanu Helsinkos, kā arī sniedza visu nepieciešamo informāciju.
Semināra dalībniece, sākumskolas skolotāja Lolita Kalupniece