Atjaunots Birānu dzirnavu tilts pār Aronas upi

iesūtīts: 2021.10.25 10:40
23. septembrī ekspluatācijā tika pieņemts pārbūvētais Birānu tilts pār Aronas upi, kas vienai no ainaviskākajām Madonas novada vietām atgriež zudušo pievilcību.

Ceļš uz tilta atjaunošanu bija garš un grūts. 2013. gada pavasara plūdu ietekmē tika izskalota tilta nesošā atbalsta siena, kā arī daļa no brauktuves konstrukcijas, kas pašvaldībai lika aizdomāties gan par tilta kopējo stāvokli, gan par tā turpmāko ekspluatāciju. Avārijas situācija tika novērsta un plūdu izraisītie bojājumi salaboti, taču, ņemot vērā tilta kopējo stāvokli, tika uzliktas transportlīdzekļu masas ierobežojuma zīmes. Tiltu varēja šķērsot transportlīdzekļi ne smagāki par 7 tonnām. Vienlaikus tika pasūtīta galvenā inspekcija, un Birānu tilts tika apsekots. Madonas novada pašvaldības projektu ieviešanas nodaļas ceļu inženieris Edgars Gailums norāda, ka sertificētu inženieru vērtējums bija – tiltu nepieciešams atjaunot  vai arī atstāt līdzšinējo masas ierobežojumu, taču, neveicot turpmākus remontdarbus, būtu sagaidāma lielāku defektu parādīšanās. Pašvaldība nolēma uzsākt būvdarbu projektēšanu. Ņemot vērā faktu, ka Birānu tilts saskaņā ar inženierbūvju iedalījumu ir 3. grupas būve, projektam bija nepieciešams veikt ekspertīzi, kas kopā ar padziļinātas ģeotehniskās izpētes veikšanu projektēšanas procesu paildzināja, taču vienlaikus projektētājiem ļāva izvēlēties labākos risinājumus. Sākotnējais plāns par salīdzinoši vienkāršu tilta remontu bija jāatmet, jo projektēšanas laikā, veicot pastiprinātu objekta izpēti, kļuva skaidrs, ka esošās akmens mūra atbalsta sienas nespēs nodrošināt slodzi. Tāpēc tika nolemts aiz sienām veidot pāļu pamatu, uz kura balstīsies jaunā laiduma konstrukcija. Mūra sienas paliktu vien kā dekoratīvs elements, kas ļautu tiltam saglabāt tā vēsturisko izskatu.

Projektēšanas process noslēdzās, un 2016. gadā beidzot tika dota “zaļā gaisma” būvdarbu uzsākšanai. Tiesa, meklējot līdzekļus (tilta pārbūve 100% tika veikta par Madonas novada pašvaldības budžeta līdzekļiem) un piemērotākos darbu izpildītājus, darbi pie tilta būvniecības sākās vien 2021. gada sākumā. Jau 2020. gadā Birānu tiltu nācās slēgt satiksmei, jo tas vairs nebija droši ekspluatējams -  koka laidiens bija satrūdējis un vietām ielūzis.

Pēc atkārtotas iepirkumu procedūras veikšanas tilta pārbūves būvdarbus veica Latvijas-Lietuvas kopuzņēmums SIA „Viadukts”. 11 metrus garā un 5,5 metrus platā tilta pārbūve Madonas novada pašvaldībai izmaksāja 206 461,43 eiro. Būvuzraudzība - būvuzraudzību veica IK "CB TESTS". Tās izmaksas sastāda 5856,40 eiro. Savukārt autoruzraudzību nodrošināja AS "Ceļuprojekts"(5711,20 eiro).

Būvniecības darbi noslēdzās jau š.g. jūlijā un Birānu tilts tika atvērts satiksmei.

“Tilts, faktiski ir pārbūvēts no jauna, jo esošais tika demontēts, atstājot tikai atbalsta sienas. Tilta pārbūves laikā atjaunots koka klājs, tērauda garensijas laidums. Arī atbalsta sienas ir saremontētas un nostiprinātas nogāzes. Ir noņemtas masu ierobežojošās zīmes, un šobrīd tiltu droši var šķērsot pat 44 tonnas smagi transporta līdzekļi. Birānu dzirnavu tilts ir viens no pirmajiem transporta tiltiem, ko pēdējo 10 gadu laikā Madonas novadā esam atjaunojuši. Ikviens, kas tiltu apmeklēs, pārliecināsies, ka inženierbūve lieliski iekļaujas vidē un kopā ar Aronas upi, tās ūdenskritumu un gleznaino apkārtni kalpo par skaistu objektu, kuru ir vērts apskatīt, ne tikai garām braucot,” norāda Edgars Gailums.

Arī Aronas pagasta pārvaldes vadītājs Reinis Silups neslēpj, ka Birānu dzirnavu tilta atdzimšana, saglabājot vēsturisko veidolu, ir nozīmīgs notikums Aronas pagasta dzīvē. 

“Tilts - tā ir nozīmīga inženierbūve un ļoti būtiska ceļa vai ielas sastāvdaļa, un līdz ar to ir jārūpējas, lai tas iedzīvotājiem būtu drošs lietošanā un neradītu mobilitātes ierobežojumus. Arī Birānu dzirnavu tilta pārbūve, pēc manām domām, ir stiprinājusi Madonas novada kopējo mobilitāti, jo mobilitāti veido infrastruktūra, tostarp ceļu tīkls, kas tiek izmantots tranzīta satiksmei, skolēnu un citiem pasažieru pārvadājumiem, kā arī nodrošina iespēju tikt uz mājām, darba vietām, kā arī veikt saimniecisko darbību. Ņemot vērā arī Birānu dzirnavu vēsturisko nozīmi, pārbūvētais tilts arī turpmāk iekļausies apkārtējā vidē, kļūstot par nozīmīgu vides objektu Aronas pagastā un Madonas novadā,” akcentē Reinis Silups.

Madonas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Agris Lungevičs Birānu dzirnavu tilta pārbūves pabeigšanu uztver, kā ļoti gaidītu notikumu gan Aronas pagastā, gan visā Madonas novadā.

“Tilts kalpos ne tikai kā nozīmīgs satiksmes mezgls, bet arī kā pievilcīgs un ainavisks vides objekts vietā, kur Aronas upe ir īpaši skaista. Savā un pašvaldības vārda saku paldies tilta būvniekiem, projektētājiem un būvuzraugiem, kā arī projekta vadītājam pašvaldības ceļu inženierim Edgaram Gailumam un Aronas pagasta pārvaldes vadītājam Reinim Silupam par ieguldīto darbu visā garajā procesā no projektēšanas darbu sākuma līdz tilta nodošanai ekspluatācijā. Līdzīga veida investīcijas ceļu un tiltu infrastruktūrā nepieciešamas arī citur novada teritorijā. Ir nepieciešams būtisks valsts un Eiropas Savienības fondu līdzekļu atbalsta mehānisms šādu projektu realizācijā pašvaldībām. Šī tilta pārbūves projektu pašvaldība pilnībā finansējusi par saviem līdzekļiem un cerams, turpmāk tiks radīti priekšnosacījumi, kas pašvaldībām ļaus sakārtot pēc iespējas lielāku inženiertehnisko būvju skaitu, Birānu dzirnavu tilta rekonstrukciju atzinīgi vērtē Agris Lungevičs.

Atskats vēsturē

Aronas pagasta pazinēju apkopotā informācija, liecina, ka Birāni jau vairākās paaudzēs ir bijusi nozīmīga vieta plašākai apkaimei. Uz Aronas upes savulaik bijušas sešas dzirnavas, vienas no tām – Birānos. Tās tika uzbūvētas 1924.gada pavasarī ar mērķi ražot elektrību Madonas pilsētas vajadzībām, tā paša gada rudenī tika uzbērts arī dambis. Birānu elektrospēkstacija bija pirmā no elektrības ražotnēm tā laika Cēsu apriņķī, kurā ūdens dzīšanai izmantoja turbīnas un "Siemens" ražotas iekārtas.

1956.gadā elektrospēkstacijas ēkā sāka izvietot dzirnavu iekārtas graudu tīrīšanai, rupjajam malumam, "putraimošanai", "grūbošanai" un bīdelēšanai. Kad Aronas upē trūka ūdens, vietējie zemnieki izvēlējās tieši Birānu dzirnavas, kas spēja nodrošināt kvalitatīvu malšanu. Laikā, kad arī Birānos trūka ūdens, malšanai izmantoja traktora dzinēju, savukārt, elektrību pašu vajadzībām ražoja tanka ģenerators. Kolektivizācijas rezultātā 1967.gadā dzirnavas beidza savu darbību.

80.-90.gados dzirnavas sāka pārbūvēt par viesnīcu un atpūtas kompleksu ar pirti un sporta zāli. Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas sākās privatizācija, kuras rezultātā Birānu dzirnavas kļuva par privātīpašumu un atpūtas kompleksa celtniecība apstājās.

Pēc ilgāka aizmirstības perioda, atjaunotais Birānu tilts, kaut arī palicis bez dzirnavām, pamazām atgriež šai vietai vēsturisko nozīmi un pievilcību.

Noskaties arī ReTv video sižetu par Birānu dzirnavu tilta pārbūvi:

Informāciju sagatavoja: EGILS KAZAKEVIČS, Madonas novada pašvaldības Centrālās administrācijas Attīstības nodaļas sabiedrisko attiecību speciālists

Pārsūti Draugiem.lv Pārsūti Facebook Pārsūti Twitter Pārsūti LinkedIn
© 2008-2021 Madonas novads. Visas tiesības aizsargātas. Izgatavoja GlobalPro »
Datu privātuma politika · Sīkdatņu politika