Kā norāda IZM, specifisko atbalsta mērķi (SAM) plānots īstenot divos pasākumos. Pirmais pasākums paredz uzlabot vispārējās vidējās izglītības iestāžu mācību vidi nacionālas nozīmes attīstības centros, savukārt, otrais pasākums - uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi ārpus nacionālas nozīmes attīstības centriem. Pirmā pasākuma ietvaros ministrija plāno atbalstīt vispārējās vidējās izglītības iestādes (7. – 12.klase), tai skaitā ģimnāzijas un valsts ģimnāzijas republikas pilsētās. Otrā pasākuma ietvaros plānots atbalstīt vispārējās vidējās izglītības iestādes (7. – 12.klase) pilsētās ārpus nacionālas nozīmes attīstības centriem, tai skaitā 21 reģionālas nozīmes attīstības centra pilsētā un citās pilsētās Latvijas pārējās 89 pašvaldībās, kā arī sākumskolas (1. – 6.klase) novados. Atbalsts vispārējās vidējās izglītības iestādēm otrā pasākuma ietvaros paredz modernizēt vidusskolas (7. – 12.klase), ģimnāzijas, valsts ģimnāzijas un integrētas izglītības iestādes, kas izveidotas, apvienojot vispārējās un profesionālās izglītības iestādes.
Sekojot augstākminētajiem kritērijiem, Madonas novada pašvaldībā 8.1.2.specifiskā atbalsta mērķa „Modernizēt vispārējās izglītības iestādes” ietvaros plānotais atbalsts varētu tikt investēts šādās izglītības iestādēs:
Izglītības iestādes nosaukums |
Esošā situācija: Bērnu skaits uz 01.09.2014. |
Prognoze: Bērnu skaits uz 01.09.2023. (01.09.2021.) |
Vai tiek reorganizēts izglītības iestāžu tīkls novadā (jā/nē) |
Plānotās darbības (atbilstoši prezentācijai) |
Iespējamais finansējums EUR | ||
1.-6.kl |
7.-12.kl |
1.-6.kl |
7.-12.kl | ||||
Madonas Valsts ģimnāzija |
- |
265 |
- |
230 |
Piebūves izbūve vai telpu rekonstrukcija MVĢ pārejot uz līdzšinējām Madonas 2.vsk. telpām |
Ergonomiskas mācību vides izveide, IKT risinājumu ieviešana, dabaszinātņu kabinetu aprīkošana atbalsts reģionālā metodiskā centra funkciju attīstībai valsts ģimnāzijās |
1 325 000,00 |
Madonas pilsētas 1.vidusskola |
428 |
246 |
480 |
270 (7.-9.kl.) 105 (10.-12.kl.) |
ERAF finansējums investīcijai - veicot pilsētas vidusskolu apvienošanu |
Ergonomiskas mācību vides izveide, IKT risinājumu ieviešana, izglītības iestādes sporta zāles un laukuma sakārtošana |
798 000,00 |
Madonas pilsētas 2.vidusskola |
164 |
153 | |||||
A.Eglīša Ļaudonas vidusskola |
101 |
73 t.sk. 47 (7.-9.kl.) |
90 |
45 (7.-9.kl.) |
Statusa maiņa no vidusskolas uz pamatskolu |
Dabaszinātņu kabinetu aprīkošana, IKT risinājumu ieviešana, izglītības iestādes sporta laukuma sakārtošana |
94 000,00 |
Mārcienas pamatskola |
26 |
14 (7.-9.kl.) |
40 |
- |
Statusa maiņa 2016./2017.m.g. no pamatskolas uz sākumskolu |
Ergonomiskas mācību vides izveide, IKT risinājumu ieviešana, izglītības iestādes sporta zāles un laukuma sakārtošana |
Ieguldījums atbilstoši IZM definētajam apjomam |
Tabulā redzams, kā konkrēti norisināsies minētā Eiropas fondu atbalsta īstenošana Madonas novada izglītības iestādēs, ņemot vērā izglītojamo skaitu, no kā izriet arī skolu statusu maiņa. Šajā jautājumā domes sēdē notika karstas debates, kurās netrūka ne diametrāli pretēju argumentu, ne emociju. Jautājuma izskatīšanas iesākumā Izglītības nodaļas vadītāja Solvita Seržāne norādīja, ka runa ir par iecerēm piesaistīt Eiropas investīcijas izglītības jomai un neslēpa, ka šajā jautājumā valda viedokļu dažādība. Izglītības jomas vadītāja uzvēra, ka uz šo brīdi ir jāapkopo informācija ministrijai, ierosinot 4 projektus, no kā izriet, ka Madonas Valsts ģimnāzija perspektīvā varētu pāriet uz 2.vidusskolas telpām vai tiktu būvēta piebūve. Savukārt tā kā vidusskolas īsti neietilpst minētajos kritērijos, jāveic skolu sapludināšana uz 1. vidusskolas bāzes. Arī Ļaudonas vidusskolai perspektīvā paredzama statusa maiņa, savukārt Mārcienā jau ir uzsākts pārmaiņu process uz sākumskolas statusu.
Deputāts un 2. vidusskolas direktors Valentīns Rakstiņš iecerēm izteica īpašu kritiku, paužot uzskatu, ka šajā situācijā dome redz iespēju, kā "aizklapēt" skolas. Deputāts norādīja uz pašreizējo skolēnu skaitu Madonas 1. vidusskolas 7.-12. klašu grupā: " Šobrīd ir pirmā reize, kad trūkst 4 bērnu un šis rādītājs ir zem ministrijas noteiktajiem 250. Vai tā ir atrasta situācija, lai izreformētu skolu? Ja gribam risināt problēmu, tad risinām, bet te ir mērķis likvidēt 2. vidusskolu!" V. Rakstiņš vērsās pie deputātiem, uzsverot, ka pārmaiņu procesā tiek ignorēts skolu kolektīvu viedoklis. Nobeigumā deputāts aicināja skatīties nākotnē, kas būs pēc 10 gadiem un pauda pārliecību, ka šobrīd ir iespēja saglabāt un pilnveidot visas skolas.
Diskusijā iesaistījās arī A.Eglīša Ļaudonas vidusskolas direktors Guntis Lazda, sniedzot informāciju par Ļaudonas vidusskolu, uzsverot, ka vairāk nekā 50% absloventu turpina mācības augstākajās mācību iestādēs un norādot, ka skolas nākotni viņš saskata skolēnos, kas speciālizējas volejbolā. Debatēs savu viedokli izteica arī deputātes Jeuženija Adamoviča un Antra Gotlaufa, norādot, ka ģimnāzijai būtu jāpāriet uz 2. vidusskolas telpām.
Daudz šķēpu reformas sakarā ir lauzts gan tiksānās reizē ar pedagogiem pavasara brīvdienās, gan domes komiteju sēdēs. Pirms balsojuma domes priekšsēdētājs Andrejs Ceļapīters atzina, ka šis ir lēmums, ko var panākt tikai balsojot nevis vienojoties, turklāt pie šīs tēmas nāksies atgriezties ne vienu reizi vien.
Balsojums par to, ka Madonas novada pašvaldībā 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa „Modernizēt vispārējās izglītības iestādes” ietvaros atbalsts varētu tikt investēts saskaņā ar plānoto projekta sarakstu, norādīja, ka vienprātības šajā jautājumā patiešām nav: PAR – 12 (Andrejs Ceļapīters, Jeuženija Adamoviča, Raimonds Aizstrauts, Artūrs Čačka, Andris Dombrovskis, Antra Gotlaufa, Valda Kļaviņa, Agris Lungevičs, Daiga Maderniece, Rihards Saulītis, Kaspars Udrass, Modris Zomerovskis), PRET – 3 (Valentīns Rakstiņš, Andris Sakne, Andris Trečaks), ATTURAS – 2 (Bruno Kokars, Vanda Maderniece).
Iepriekš informējām, ka š.g. 18 martā Madonas pilsētas kultūras namā notika pašvaldības tikšanās ar skolu pedagogiem, kur tika pārrunāta situācija novada izglītības jomā. Vairāk par šo tikšanos iespējams lasīt šeit
Foto: IlustratīvsDzintra Stradiņa,
sabiedrisko attiecību speciāliste