Madonas novada pašvaldības 2021. gada 25. novembra saistošie noteikumi Nr. 19 “Par sociālajiem pakalpojumiem Madonas novadā”. Kas ir ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā?Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā pilngadīgām personām ir pakalpojums, kas nodrošina pilnu aprūpi un sociālo rehabilitāciju personai, kura vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt, ja personai nepieciešamo pakalpojumu apjoms pārsniedz aprūpes mājās noteikto pakalpojuma apjomu.
Pakalpojuma samaksa
- Pilngadīgai personai, kura ir pensijas vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēja, pēc ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā pakalpojuma saņemšanas, rīcībai paliek 15% no šīs personas pensijas.
- Gadījumos, kad sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas mēneša summa ir lielāka par personas pensiju vai valsts nodrošinājuma pabalstu, tad šo starpību sedz personas likumīgie apgādnieki.
- Ja personai nav likumīgo apgādnieku vai tiem ir trūcīgās vai maznodrošinātās personas statuss, tad starpību starp ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas noteiktu mēneša summu par pakalpojuma saņemšanu apmaksā pašvaldība.
Kur vērsties, lai saņemtu sociālās aprūpes pakalpojumu?
Persona vai viņas pilnvarots pārstāvis telefoniski informē vai vēršas Madonas novada sociālajā dienestā vai pie sociālā darbinieka tajā pagasta pārvaldē vai apvienībā, kuras teritorijā deklarēta personas dzīvesvieta un/vai viņa faktiski dzīvo un iesniedz šādus dokumentu:
- iesniegumu;
- iztikas līdzekļu deklarāciju;
- ģimenes ārsta izziņu par personas veselības stāvokli (veidlapa 027/u) un par normatīvajos aktos noteikto medicīnisko kontrindikāciju neesamību;
- nepieciešamības gadījumā psihiatra atzinumu par speciālo (psihiatrisko) kontrindikācijas neesamību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
- citus dokumentus, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai.
Sociālais dienests rindas kārtībā 10 darba dienu laikā no klienta iesnieguma saņemšanas novērtē personas vajadzību pēc pieprasītā pakalpojuma, novērtē pašaprūpes un līdzdarbības iespējas, izvērtē personas sociālo situāciju un pieņem lēmumu par sociālās aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu.
Sociālo aprūpes centru darbības mērķi un uzdevumi:
 - Nodrošināt
     Klientu sociālo aprūpi un radīt viņiem labvēlīgus dzīves apstākļus;
- Nodrošināt
     uzņemtos Klientus ar dzīvojamo platību, kas iekārtota ar sadzīvei
     nepieciešamām iekārtām un inventāru;
- Nodrošināt
     klientiem gadalaikam atbilstošu un individuālajām vajadzībām piemērotu
     apģērbu un apavus individuālai lietošanai, mīksto inventāru, higiēnas un
     mazgāšanas līdzekļus;
- Nodrošināt
     kvalitatīvu klienta vecumam, veselības stāvoklim un uztura normām atbilstošu
     ēdināšanu vismaz četras reizes dienā;
- Nodrošināt
     klienta reģistrāciju pie ģimenes ārsta, kā arī ārstniecības personas
     nozīmētā ārstēšanās plāna izpildi;
- Nodrošināt
     Klientiem iespēju tikties ar tuviniekiem un draugiem;
- Iespēju
     robežās nodrošināt Klientiem, atbilstoši viņu vajadzībām, nepieciešamos
     tehniskos palīglīdzekļus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
- Nodrošināt
     Klientiem apstākļus saturīgai laika pavadīšanai (atbilstošas telpas,
     inventāru, atpūtai piemērotu teritoriju, iespēju piedalīties kultūras/sporta
     pasākumos) un nodrošināt Klientu garīgo aprūpi;
- Nodrošināt
     palīdzību sociālo problēmu risināšanā.
Sociālo aprūpes centru kompetence:
 - Nodrošināt
     Klienta tiesību aizsardzību, nepieciešamības gadījumā pārstāvot Klienta
     intereses tiesībsargājošās iestādēs, nodrošināt Klientu privātās dzīves
     neaizskaramības ievērošanu, ētikas principu ievērošanu;
- Veikt
     sociālo pakalpojumu satura un apjoma plānošanu un nodrošināšanu atbilstoši
     Klienta vajadzībām;
- Veikt
     iestādes darba analīzi, paškontroli, pilnveidot sociālā pakalpojuma
     kvalitāti un paaugstināt kapacitāti;
- Nodrošināt
     ar Klientu saistītās informācijas iegūšanu, lietošanu un glabāšanu
     atbilstoši ierobežotas pieejamības informācijas statusam un fizisko
     personu datu aizsardzības prasībām;
- Izstrādāt
     sociālo pakalpojumu attīstības koncepcijas, mērķprogrammas un projektus
     jaunu pakalpojumu ieviešanai;
- Sniegt
     sociālo pakalpojumu pašvaldībām saskaņā ar attiecīgo pašvaldību
     pieņemtajiem lēmumiem un noslēgtajiem līgumiem,
- Nodrošināt
     un kontrolēt Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteikto prasību
     ievērošanu ugunsdrošības un darba drošības jomā;
- Racionāli
     un lietderīgi apsaimniekot iestādes darbībai nodoto pašvaldības nekustamo
     īpašumu un kustamo mantu.
Sociālos aprūpes centros klientiem tiek nodrošināts:
 - Dzīvesvieta,
     atbilstošas telpas un aprīkojums, mājīga vide;
- Saturīga
     brīvā laika pavadīšana;
- Dzimumam
     un gadalaikam piemērots apģērbs, apavi, personīgās higiēnas līdzekļi,
     mīkstais inventārs;
- Kvalificēts
     personāls;
- Atbalsts
     klientu problēmu risināšanā;
- Klientu
     vecumam un veselības stāvoklim atbilstoša ēdināšana – četras reizes dienā;
- Diennakts
     aprūpe un uzraudzība;
- Pirmā
     palīdzība un reģistrācija pie ģimenes ārsta, ārsta nozīmētā plāna izpilde.
 Informāciju sagatavoja: Madonas novada pašvaldības Sociālais dienests