31 % pieaugušo vēlas apgūt prasmes, kas ļautu mainīt profesiju

iesūtīts: 2025.11.13 09:47
Trešā daļa pieaugušo Latvijā visvairāk vēlētos apgūt prasmes, kas palīdzētu mainīt karjeru vai iegūt jaunu profesiju, liecina Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) un pētījumu kompānijas “Norstat Latvija” aptauja. Tikmēr, raugoties uz lielākajiem šķēršļiem uzsākt mācības, 33 % norādīja, ka viņiem trūkst motivācijas un pārliecības, ka tās ir nepieciešamas. Kā uzsver Elīna Purmale-Baumane, VIAA Pieaugušo izglītības departamenta direktore, lai gan vēlme mācīties pieaugušo vidū pakāpeniski aug, jāpanāk, lai tā aktīvāk rezultējas reālos soļos.

70 % pieaugušo vēlas mācīties, lai bagātinātu savas prasmes

Pieaugušo izglītības kampaņas “Atjaunini prasmes un zināšanas!” ietvaros veiktās aptaujas dati liecina, ka 31 % iedzīvotāju vēlas apgūt jaunas prasmes karjeras maiņai vai jaunai profesijai. 20 % vēlētos apgūt digitālās prasmes, bet 19 % – uzlabot esošās prasmes, kas nepieciešamas pašreizējā darbavietā. Savukārt 27 % respondentu bija grūti sniegt atbildi, kādas profesionālās prasmes viņiem šobrīd būtu visvairāk nepieciešams apgūt. Kopumā aptaujas rezultāti parāda, ka 70 % pieaugušo vēlētos mācīties, bagātinot prasmes.

Kā skaidro Elīna Purmale-Baumane, VIAA Pieaugušo izglītības departamenta direktore, arvien vairāk cilvēku apzinās nepieciešamību mācīties – lai gan pieaugušo izglītība Latvijā kļūst aizvien aktuālāka un pieejamāka ikvienam, vēl jāpanāk, lai vēlme mācīties rezultējas arī reālos soļos. “Mums jāturpina veidot vidi, kurā mācīšanās ir viegli pieejama, saprotama un pakārtota darba tirgus vajadzībām. Regulāri atjauninātas prasmes palīdz cilvēkiem saglabāt konkurētspēju, pielāgoties pārmaiņām un veidot ilgtspējīgāku karjeru. Tāpēc prasmju pārvaldības platforma STARS ir veidota tā, lai katram pieaugušajam būtu iespēja atrast mācību iespējas, kas atbilst viņa interesēm un dzīves situācijai – sākot no digitālo prasmju apguvei līdz profesionālās kvalifikācijas iegūšanai,” saka E. Purmale-Baumane.

Aptaujas rezultāti spilgti atspoguļo arī karjeras konsultantu ikdienas novērojumus – cilvēkiem ir vēlme mainīt darbu vai attīstīties profesionāli, taču nereti trūkst skaidra virziena un pārliecības par savām spējām. “Daudzi pieaugušie baidās no pārmaiņām vai šaubās, ka viņiem pietiks zināšanu, lai uzsāktu ko jaunu. Tāpēc karjeras atbalsta loma ir palīdzēt cilvēkiem saskatīt savus resursus, stiprās puses un iespējamos attīstības virzienus. Mācīšanās nav tikai jaunu zināšanu apguve – tā ir arī iespēja pārvarēt bailes un iegūt pārliecību par sevi. Katrs solis, arī mazs – viens kurss vai konsultācija –, ir ieguldījums nākotnē, būvējot savu izaugsmi,” stāsta Dace Briede-Zālīte, Latvijas Karjeras attīstības atbalsta asociācijas (LKAAA) valdes priekšsēdētāja.

Laika un motivācijas trūkums – būtiskākie šķēršļi, kas attur pieaugušos mācīties

Galvenie iemesli, kāpēc pieaugušie neizmanto mācību iespējas, ir motivācijas vai pārliecības trūkums, ko norādījuši 33 % aptaujāto. Laika trūkums ierobežo 26 % respondentu, bet finansiālie šķēršļi – 19 % pieaugušo. Turklāt 27 % iedzīvotāju atzīst, ka vienkārši nezina, kādas prasmes būtu vērts apgūt. 16 % bija grūti atbildēt, kas viņiem šobrīd traucē uzsākt mācības. Daces Briedes-Zālītes pieredze liecina, ka pieaugušos lielākoties ierobežo iekšēji šķēršļi un psiholoģiskas barjeras – šaubas, neveiksmīga iepriekšējā pieredze mācību iestādē un pašpārliecinātības trūkums. Tieši tāpēc būtiski, lai cilvēkiem būtu pieejami praktiski atbalsta rīki, tajā skaitā karjeras konsultācijas un mentoringa programmas, kas palīdz noorientēties karjeras krustcelēs un darba tirgus mainīgajos apstākļos.

Viņa uzsver, ka mācību pieejamību joprojām ietekmē arī finansiālie faktori – piemēram, Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) dati rāda vairāk nekā 35 procentpunktu plaisu starp dažādu ienākumu grupu iesaisti mācībās. “Pieaugušo vidū var novērot arī informācijas deficītu – mūsu prakse rāda, ka 26,5 % respondentu nezina, kādas prasmes apgūt. Tāpēc ir ne vien jāturpina informēt par mācību pieejamību, bet arī īpaši jāizceļ līdzfinansētās un bezmaksas mācību iespējas,” norāda D. Briede-Zālīte.

Līdzfinansētas un bezmaksas mācību iespējas pieaugušajiem pieejamas arī platformā STARS (stars.gov.lv). No 10. novembra tiks papildinātas mācību iespējas projektā “Digitālās prasmes lietpratējiem”, kurā personām tiek piešķirts finansējums 500 EUR apmērā izvēlētās izglītības programmas apguvei. Bet projektā “Digitālās pamatprasmes” iespējams mācīties bez maksas. Savukārt līdzfinansējums projektā “Mācības nodarbinātajiem” ir no 5 % līdz 30 % no kopējās mācību maksas.

Pēc 40 gadu vecuma straujāk pieaug vēlme apgūt digitālās prasmes, liecina aptauja

Visaugstākā motivācija mācīties karjeras maiņai vai jaunai profesijai ir jaunāko pieaugušo vidū – vecuma grupā no 18 līdz 39 gadiem to norādījuši 41 % aptaujāto. Savukārt vēlme apgūt digitālās prasmes kļūst izteiktāka pēc 40 gadu vecuma – vecuma grupās no 40 līdz 59 gadiem to minējuši 18–19 %, bet no 60 gadu vecuma – jau 29 % respondentu. Jaunākajās grupās līdz 39 gadiem digitālo prasmju apguvi par prioritāti uzskata tikai 14–16 % iedzīvotāju.

“Mācīšanās ir jāuztver kā iespēja saglabāt konkurētspēju. Tā ir iespēja būt elastīgam, izvairoties no riska “izkrist” no darba tirgus vai nonākt sociālā riska grupās. Tāpat cilvēki arvien vairāk apzinās – digitālās iemaņas vairs nav tikai jaunākās paaudzes privilēģija, bet gan nepieciešamība ikvienā profesijā un ikdienā jebkurā vecumā. Pieaugušie, kuri uzdrošinās apgūt un attīstīt digitālās prasmes, iegūst ne tikai profesionālus ieguvumus, bet arī lielāku drošību darba tirgū ilgākā periodā,” secina E. Purmale-Baumane.

VIAA un pētījumu aģentūras “Norstat Latvija” kopīgi veiktā internetā aptauja norisinājās no 2025. gada oktobrī, tajā piedaloties 1013 Latvijas iedzīvotājiem vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Par kampaņu “Atjaunini prasmes un zināšanas”

Individuālo mācību kontu (IMK) pieeja, ko piedāvā prasmju pārvaldības platforma STARS, veicina cilvēku atbildību un pašiniciatīvu savas profesionālās attīstības veidošanā, virzot Latviju uz mūsdienīgu un ilgtspējīgu pieaugušo izglītības sistēmu.

Kampaņā “Atjaunini zināšanas un prasmes!” VIAA aicina ikvienu iedzīvotāju regulāri pilnveidot savas prasmes un zināšanas, izveidojot IMK prasmju pārvaldības platformā STARS. Kampaņas mērķis ir mainīt sabiedrības attieksmi pret mācīšanos, uzsverot, ka izglītība jebkurā vecumā ir dabiska un vērtīga, palīdzot saglabāt konkurētspēju darba tirgū un veidot ilgtspējīgu karjeru.

Jau šobrīd ikviens Latvijas iedzīvotājs no 18 gadu vecuma aicināts izveidot savu individuālo mācību kontu platformā stars.gov.lv – sperot pirmo solis pretī jaunām zināšanām, prasmēm un ilgtspējīgai karjerai.

Par prasmju pārvaldības platformu STARS

Platforma www.stars.gov.lv darbojas no 2024. gada decembra, apvienojot mācību un karjeras attīstības iespējas vienuviet. Tajā ikviens iedzīvotājs no 18 gadu vecuma var izveidot individuālo mācību kontu, pieteikties izglītības programmām, uzkrāt informāciju par iepriekš iegūto izglītību, profesionālo pieredzi un iegūtajiem izglītību apliecinošiem dokumentiem, pieteikties karjeras konsultācijām un izmantot citas vērtīgas iespējas. Pilna platformas funkcionalitāte būs pieejama 2026. gada otrajā pusē.

Platformu izstrādā Valsts izglītības attīstības aģentūra sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda projekta Nr. 2.3.1.4.i.0/1/23/I/CFLA/001 “Individuālo mācību kontu pieejas attīstība” ietvaros, un tās mērķis ir attīstīt ilgtspējīgu un sociāli atbildīgu pieaugušo izglītības sistēmu, kas nodrošinās individuālus mācību risinājumus atbilstoši darba tirgus vajadzībām.

Papildu informācija:
Anete Dzelstiņa
anete@repute.lv
+37128369154

Pārsūti Draugiem.lv Pārsūti Facebook Pārsūti Twitter Pārsūti LinkedIn
© 2008-2025 Madonas novads. Visas tiesības aizsargātas. Izgatavoja GlobalPro »
Datu privātuma politika · Sīkdatņu politika · Pielāgot sīkdatnes · Piekļūstamības paziņojums