Lai rosinātu iepazīt nākotnes profesijas, Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) visā Latvijā organizēja Karjeras nedēļu. Šī gada tēma - nākotnes profesijas un prasmes, kas būs nepieciešamas nākotnes darba tirgū. Karjeras nedēļu šogad aizvadījām ar saukli “Ielogojies nākotnē!”, mudinot bērnus un jauniešus apzināties straujās izmaiņas tehnoloģijās, sabiedrībā un vidē.
Projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros Liezēres pamatskolā tika veiktas vairākas aktivitātes, kuru laikā skolēniem tika radīts priekšstats par tādām profesijām kā nākotnes lauksaimnieks, digitālais arheologs, kriptovalūtas speciālists, bezpilota autoinženieris, digitālais drēbnieks, lielceļu kontrolieris, paralēlās realitātes dizainers u.c.. Skolēni piedalījās plakātu konkursā „Ielogojies nākotnē!”, veidoja plakātu par savu nākotnes profesiju. Atsaucība bija patiešām liela. Interesanti tas, ka lielākoties pamatskolas skolēni izvēlējās profesijas, ar kurām varēja iepazīties un pat virtuāli „pielaikot” „Profesiju pasaulē” vai „Prakse.lv”. Tikai sākumskolas skolēni bija radošāki un savus plakātus veidoja par tiešām tālākā nākotnē esošām profesijām, kā, piemēram, kosmosa gids. Visi plakātu konkursa dalībnieki saņēma pateicības par piedalīšanos, bet veiksmīgāko darbu autori – nelielas naudas balvas un pateicības ar Karjeras nedēļas logo.
Turpinot iepazīstināšanu ar nākotnes profesijām pēc Karjeras nedēļas valstī, Liezēres pamatskolā no 2.līdz 9.klasei, Madonas pilsētas vidusskolas 3.klasēs un 4.klasēs, Bērzaunes pamatskolas 3., 4. un 5.klasē tika novadīta nodarbība (pavisam kopā 18 nodarbības) – spēle “Jauno profesiju parāde”, kura pieejama Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) mājas lapā. Nodarbības mērķis bija iepazīstināt skolēnus ar nākotnes profesijām, izspēlējot spēli, kā arī rosināt skolēnus diskusijai par nākotnes profesijām un prasmēm. Spēles laikā skolēni iepazinās ar profesijām – izzūdošo sugu atjaunošanas speciālists, „zaļās” enerģijas speciālists, mākslīgo ķermeņa daļu ražotājs, atmiņas ķirurgs, datu zinātnieks, atkritumu inženieris, kosmosa gids, dronu pilots, vecumdienu labklājības menedžeris. Spēles noteikumi bija vienkārši – jānoklausās animācijas tēlu Adeles un Gustava stāstījums par nākotnes profesijām, tad jāizvēlas pareizie atbilžu varianti uz jautājumiem. Kopā varēja nopelnīt 29 punktus. Saldākais pārsteigums, iegūtie punkti komandām pārvērtās konfektēs. Pēc spēles katrai klasei tika uzdoti 5 jautājumi, kuri bija jāatbild Plickers.com aplikācijā. Priecē, ka visām klasēm šī karjeras spēle patika, skolēni labprāt vēl uzzinātu vairāk par nākotnes profesijām. Spēle attīstīja ne tikai klausīšanās prasmi un lasītprasmi, bet arī loģisko domāšanu, spēju sadarboties komandā un deva zināšanas par jaunām profesijām. Jautājot, vai skolēni vēlētos pamēģināt strādāt kādā no nākotnes profesijām, atbildes bija pozitīvas. Nopietnāka diskusija izvērtās ar vecāko klašu skolēniem, kuri nonāca pie secinājuma, ka nākotnē aktuāla būs ne tikai profesija, bet spēja spēt mainīties pārmaiņās. Nākotnē būs jākonkurē ar robotiem. Lai veiksmīgi iekļautos darba tirgū, nākotnes profesijās strādājošiem cilvēkiem būs jāizkopj tādas īpašības kā radošums, emocionālā inteliģence un empātija. Nākotnes profesijas nemitīgi mainās, un daudzas nākotnē nepieciešamās specialitātes šodien prognozēt nemaz nav iespējams. Tāpēc jau no mazotnes mērķtiecīgi jādomā par to, kā attīstīt specifiskas prasmes un kompetences, lai veiksmīgi iekļautos darba tirgū. To arī mēģinām darīt, piedāvājot un piedaloties daudzveidīgos karjeras attīstības atbalsta pasākumos, kas vērsti uz skolēnu izglītošanu karjeras jomā. Esam aktīvi tagadnē, lai droši varētu raudzīties nākotnē!
Liezēres pamatskolas, Bērzaunes pamatskolas, Madonas pilsētas vidusskolas sākumskolas pedagogs karjeras konsultants Jolanta Pabērza.