23.janvārī Kalsnavas pamatskolā projekta Nr. 8.3.5.0/16/1/001 “Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros notika pasākums “Ceļā uz nākotnes profesiju”. Ar 7.,8. un 9.klases skolēniem tikās biedrības “Jauniešu akadēmija “Pacelt pasauli” pašizaugsmes trenere un lektore Anita Dzelzkalēja. Pasākuma mērķis bija palīdzēt skolēniem skaidrāk apzināties savus talantus, apgūt mērķu plānošanas tehniku un ieraudzīt, ko nepieciešams darīt jau skolas laikā, lai tuvotos savai izvēlētajai nākotnes profesijai. Galvenais uzdevums bija iepazīstināt skolēnus ar mērķu plānošanas metodiku, lai strukturēti (rakstot un plānojot) un vienlaicīgi radoši (zīmējot) skolēni spētu paši izveidot savu nākotnes profesijas realizēšanas plānu.
Jāpiebilst, ka A.Dzelzkalējas nodarbības programma balstīta uz angļu psihologa B.Meina izdotās grāmatas un izveidotās programmas “Goal Mapping” (“Mērķu plānošanas”) metodikas, kas paredz, ka vispirms ir jāsagatavo savs prāts – jābūt atvērtam ar pozitīvu skatu uz dzīvi. Jānoskaņo sevi, lai labāk varētu ieraudzīt savas “stiprās puses”.
Nodarbība notika spēles izziņas formā. Izmantojot stratēģiskās plānošanas metodes atbilstoši skolēnu vecumposmam, tika nodrošināta praktiska darbošanās: skolēni diskutēja, analizēja, plānoja, strukturēja savus nākotnes nodomus, izstrādāja profesijas apgūšanas plānus, lai motivēti, apzināti un mērķtiecīgi ietu uz iecerēto nākotnes profesiju. Nodarbībā tika parādīti un izrunāti piemēri, kad, sakoncentrējot visu uzmanību uz konkrētu tēmu, var sākt saredzēt iespējas un meklēt risinājumus. Pašizaugsmes trenere ar savu uzkrāto darba un dzīves pieredzi demonstrēja, kā izvirzīt mērķus un tos sasniegt.
Lai veiksmīgi izveidotu savu konkrēto nākamās profesijas mērķu karti, skolēniem tika izskaidrota mērķu plānošanas metodika. Radoši - izzinošajā daļā katrs skolēns rakstiski un pēc tam arī vizuāli atainoja savu ceļu uz vēlamo profesiju. Katrs skolēns sastādīja savu mērķu karti - ar detalizētu plānu kreisajā kartes pusē un radošo zīmējumu - vīziju labajā pusē. Lai izveidotu “sapņu profesijas” mērķu karti, bija jāapzinās, kas tam nepieciešams, vai var iztikt ar saviem spēkiem, vai nepieciešama papildus palīdzība ikdienā (kursi, grāmatas, interneta info, profesionāļu padomi).
Nodarbības beigās bija skaidrs (vai daudz skaidrāks nekā iepriekš) plāns, kā darboties tālāk un kam pievērst vairāk uzmanības, lai sasniegtu savu nākotnes profesiju. Skolēni dalījās ar darba procesā gūtajām atziņām, kas bija apliecinājums tam, ka Anitas Dzelzkalējas vadītās nodarbības mērķis sasniegts.
Skolēnu atsauksmes un atziņas:
Šī stunda bija laba, jo tā mani motivēja nepadoties, ejot uz savu mērķi.
Es sapratu, ko es īsti vēlos nākotnē darīt.
Es sapratu, kā mācīties, ko mācīties, lai virzītos uz savu nākotnes profesiju.
Es sapratu, par ko tiešām vēlos kļūt, bet sapratu arī to, ka tas var neizdoties.
Es sapratu, kādā virzienā man jāmācās un vēlāk jāstrādā.
Es ieguvu zināšanas par profesiju, kura man patīk. Es virzīšos tālāk un domāšu par to.
Es šodien iemācījos, ka vajag censties, ejot uz mērķi, ka dzīvē vajag laimi.
Es ieguvu zināšanas par dzīvi un kas jādara, lai apgūtu profesiju.
To, ko šodien ieguvu, - izmantošu savā dzīvē. Paldies!
Līdz šai dienai nebiju droša, vai es vēlos būt jurists, bet tagad saprotu, ka es to gribu, tikai līdz šim esmu baidījusies no atbldības.
Jādomā pozitīvi un jādodas uz savu mērķi!
Paldies! Sapratu, ka pozitīva domāšana sākas ar sevi pašu.
Jādodas uz savu mērķi, jāstrādā darbā, kas patīk un uz kuru gribas doties ar prieku.
Tagad man ir lielāka skaidrība par savu profesiju.
Es šodien iemācījos plānot savu karjeru.
Kalsnavas pamatskolas skolotāja Astrīda Eiduka