Kā tas notiek? Kas liek cilvēkam domāt? Kas liek rīkoties ? Kas tas ir par spēku?
Ar šādu jautājumu gūzmu saskāros jau daudzus gadus atpakaļ, kad sāku mācīties un strādāt par skolotāju. Pedagoģiskā darba gadiem pamazām krājoties, iegūstot nenovērtējamu pieredzi, nu, ir jau sasniegta virsotne. Esmu kalnā! Viss ir skaidri redzams. Tur augšā ir daudz svaiga gaisa! Domas iegūst citu lidojumu un vērtību. Pati lielākā atklāsme ir tā, ka man ir neizsakāms prieks dalīties ar citiem, par to, ko domāju, ko atzīstu par vērtīgu esam. Tā laikam notiek, kad krāts ir ilgi un pamatīgi. Tā laikam notiek.
Kas cilvēkam liek kāpt augstākajās virsotnēs? Kas liek invalīdam doties uz paraolimpiskajām spēlēm pierādīt savu varēšanu. Kas neredzīgajam dod spēku iemācīties lasīt un pabeigt augstākās mācību iestādes? Kas tas ir par spēku? Ieskatieties Ginesa rekordu grāmatā!
Tā ir pašmotivācija! Pašsuģestija jeb iedvesma – darīt vienkāršas un arī sarežģītas lietas.
Pirms jaunā 2019./2020. mācību gada, pavasarī, kā Madonas pilsētas vidusskolas pedagogs karjeras konsultants, uzsāku apmācības neirolingvistiskajā programmēšanā pie pasniedzēja, biznesa un iedvesmas trenera (kouča) Edgara Untāla. Kurss ilga tikai 10 dienas , bet iegūtās prasmes un zināšanas tagad tik jāizmanto ikdienā, lai stimulētu skolēnu un arī skolotāju domāšanas modeļus, palīdzētu pašiedvesmoties un sasniegt izvirzītos mērķus.
Par to, kā būtu jāuzsāk ceļš pretī panākumiem un laimīgai dzīvei - uzaicināju E. Untālu padalīties savā dzīves un darba pieredzē ar vidusskolēniem karjeras atbalsta pasākumā “Tikties ar profesionāli!’’
"Vai ir viegli runāt ar jauniešu auditoriju? Ieinteresēt un panākt, lai arī viņiem mirdz acis, runājot par nākotnes nodomiem, profesijas izvēli un karjeras iespējām?"
E.Untāls: ‘’Tā ir liela atbildība! Jo jaunieši vienmēr ir visprasīgākā auditorija! Lai runātu par panākumu un laimīgas dzīves stratēģiju, vispirms ir jānoskaidro pašam ‘’Kas es esmu?’’ , ‘’Ko es vēlos savā dzīvē sasniegt?’’.
Ikviens skolēns, atnākot 7 gadu vecumā uz skolu, primāri saprot, ka bez prasmēm lasīt, rakstīt un rēķināt būs jāapgūst vēl daudz kas cits. Tas ir, pienākums regulāri apmeklēt skolu, respektēt skolas iekšējās kārtības noteikumus, cienīt un godāt skolotājus, iegūt prasmes labā uzvedībā. Nemitīgi pilnveidot savus talantus vai spējas ārpusklases pasākumos, pulciņos, mākslas vai mūzikas skolā.
Lai izvēlētos savas dzīves mērķi ‘’Kas es būšu!’’ ir jāpaiet 12 gadiem vispārizglītojošā skolā. Kādas prasmes? Kādus talantus spodrināsim? Kādas sekmes vai sasniegumus iegūsim? Tas pirmkārt, būs atkarīgs no paša skolēna motivācijas un, otrkārt, arī no skolotāja vai audzinātāja prasmes ierosināt vēlmi skolēnam mācīties un apgūt tos mācību priekšmetus, kuri būs nepieciešami, izvēloties nākamo profesiju. Kā zināt, kuri priekšmeti padziļināti jāapgūst? To noteiks pedagogs karjeras konsultants un paša skolēna izvirzītais mērķis.
Lūkojoties vismaz 10 gadus uz priekšu, jāatzīst, ka pasaule būs pavirzījusies visās jomās neiedomājami ātrāk, kā spējam to iztēloties. Nākotnes profesijas darba tirgū būs polarizējušās un pārveidojušās progresa virzienā- šoferu, kurjeru un pastnieku vietā strādās droni un bezšoferu automobiļi; ceļojumu un tūrisma aģentu darbu pārņems cilvēki paši, izmantojot internetu; lektoru, pedagogu, profesoru un treneru darbu veiks tiešsaistes kursu izstrādātāji, mācību nometņu organizatori, personības izaugsmes treneri. Pārmaiņas būs grandiozas. Jo viena no svarīgākajām prasmēm būs spēja visu laiku mācīties. Mācīšanās kļūs piecas reizes ātrāka un efektīvāka.
Tādēļ jau tagad, dārgie vecāki un skolēni, jāapbruņojas ar stingru mērķtiecību, lai apgūtu skolas mācību procesā spēju un vēlēšanos mācīties arvien jaunas lietas, nemitīgi pilnveidojot pašiniciatīvu un radošumu, kritisko domāšanu, optimizējot digitālo prasmju apgūšanu un pielietošanu ikdienā un mācību procesā; neaizmirstot arī par sociālajām prasmēm-pašdisciplīnu, pašmotivāciju un atbildību par sava darba rezultātu.
· ‘’Ko darīt, ja nesanāk tā, kā gribās, lai sanāk?- ‘’Jāizvērtē situācija, varbūt tas, kā viss notika, galu galā ir labāk, kā pats biji savā galvā to izplānojis. Taču, ja tomēr nejūti vajadzīgo rezultātu, tad mēģini citus veidus, kā panākt vēlamo.’’
· ‘’Ko darīt, ja nav mērķa?’’- ‘’ Manuprāt, mērķis rodas tad, ja tu jūti kādu vēlmi, kuru īstenot, ja tev ir sapņi, idejas par savu nākotni, ja tu zini savas vērtības. Tas nozīmē, ja tiksi skaidrībā ar šīm lietām, tad arī mērķis radīsies.’’
· ‘’Kur atrast laiku?’’ – Diena ir tik gara, cik viņa ir, taču viss ir par to, kā tu izmanto šīs 24 h. Tas nozīmē, ka atsakoties no sev ne tik svarīgām lietām, varēsi vairāk pievērsties sev patiešām nozīmīgajam. /Linda Kaščuka/
’’Tu nevari tikai tad, kad negribi! Kad gribi, tad vari! Pozitīvo pārmaiņu spēks rodas kopā ar atbildību! ‘’- E.Untāls
Madonas pilsētas vidusskolas pedagogs karjeras konsultants Elita Kalniņa
Eiropas Savienību fondu darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamajiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs" projekts Nr.8.3.5.0/16/I/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”