Rīcības soļi atbalsta pasākumu noteikšanai un nodrošināšanai pirmsskolā, iekļaujošajā izglītībā, izzinot bērnu ar speciālajām vajadzībām īpatnības, attīstību un izaugsmes iespējas mācību procesa apguvē

iesūtīts: 2021.11.04 17:19
VISC Speciālās izglītības nodaļa sadarbībā ar Siguldas novada pašvaldības Siguldas pilsētas pirmsskolas izglītības iestādi “Tornīši” organizēja tiešsaistes semināru “Rīcības soļi atbalsta pasākumu noteikšanai un nodrošināšanai pirmsskolas izglītības iestādē. Ar ko sākt?”

Siguldas pilsētas pirmsskolas izglītības iestādes “Tornīši” skolotāji un atbalsta komandas specialisti dalījās pieredzē un piedāvāja dažādas alternatīvās iespējas par agrīna atbalsta sniegšanu un nodrošināšanu, sadarbības prasmes, atgādņu izmantošanas iespējas  un to nozīmi bērna vispārējā attīstībā pirmsskolas posmā.

Uzsvars tika likts uz bērna speciālo vajadzību izvērtēšanu. Kāda ir loma? Novērot katra bērna spējas un vajadzības, agrīni izvērtējot bērnu individuālās vajadzības – īpatnības, prasmes, uzvedību. Tas nepieciešams, lai savlaicīgi sniegtu atbalstu mācību procesā. Iespēja apjaust specialās vajadzības  bērnam, kurš iepriekš “nebija pamanīts”.

Pedagoga darbs būs daudz efektīvāks, ja tajā iesaistīsies vecāki. Sadarbība ar vecākiem, vienojoties par kopīgu atbalstu, lai iepazīstinātu vecākus gan par novēroto, gan arī par turpmāko darbību. Svarīgi atcerēties, ka pedagogs neuzstāda diagnozi, bet veic un apkopo novērojumus.

Šajā mācību gadā ar 1.septembri stājās spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr.453 “Izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodika pirmsskolas izglītības iestādēs”. Šie noteikumi nosaka, ka izglītojamajiem, kuri sasniegusi piecu gadu vecumu, veic speciālo vajadzību izvērtēšanu, aizpildot speciālo vajadzību izvērtēšanas veidlapu, lai noteiktu, vai izglītojamajam nepieciešami atbalsta pasākumi mācību procesā jeb plašāku speciālo vajadzību izvērtēšana. Kā uzsver semināra pedagogi, ka speciālo vajadzību  izvērtēšana ir ieguvums un  vērtīgs instruments.

Soli pa solim… Speciālās izglītības iekļaušana vispārējās izglītības iestādēs ir liels pārbaudījums un izaicinājums pedagogiem un atbalsta speciālistiem. Ar ko sākt? Pedagogam jāmainās līdzi ir jaunajiem apstākļiem. Svarīgi ir izglītojoties mums pašiem, iepazīt katru bērnu grupā - novērojot, pamanot, sadarbojoties, sniegt atbalstu, vērsties pēc palīdzības pie izglītības iestādes vadības, atbalsta komandas – tie ir soļi veiksmīgai iekļaujošajai izglītībai.

Praktiskie padomi un labās prakses dalīšanās vienam ar otru ir visnotaļ svarīga mācību procesa īstenošanas iespēja, lai dažādotu mācību nodarbības. Seminārā pedagogi ir dalījušies ar dažādu atgādņu izveidi un izmantošanu mācību darbā  pirmsskolas mācību jomās. (skat. attēlu galerijā) Atgādnes ir bērnu darbi, kas palīdz apgūt noteiktu tēmu. Skolotājam nedarīt to, ko var izdarīt bērni! Vajag eksperimentēt! Pirms ikdienā kaut ko mainīt, vajag paskatīties visapkārt, ko es varu izmantot kā resursu.

Seminārā dalījās:

Indra Podziņa – pirmsskolas izglītības iestāde “Tornīši” vadītāja

Liene Pulse – pirmsskolas izglītības skolotāja

Sanita Plešauniece - pirmskolas izglītības skolotāja

Anita Cibuļska – pirmsskolas izglītības skolotāja logopēde

Vivita Batanova – pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja vietniece izglītības jautājumos, skolotāja logopēde


Ar semināra materiāliem iespējams iepazīties Valsts izglītības satura centra mājas lapā.

“Ikviens bērns ir īpašs. Vienam sasniegums ir atklājums astrofizikā, bet citam - izrunāts vārds un paša uzvilkta līnija.”

Lai mums kopīgi izdodas šo brīnumu pamanīt, jo katrs bērns ir dārgakmens.


Informāciju sagatavoja:

Madonas novada Centrālās administrācijas

specialās izglītības pedagogs Vineta Bormane

Pārsūti Draugiem.lv Pārsūti Facebook Pārsūti Twitter Pārsūti LinkedIn
© 2008-2024 Madonas novads. Visas tiesības aizsargātas. Izgatavoja GlobalPro »
Datu privātuma politika · Sīkdatņu politika · Pielāgot sīkdatnes · Piekļūstamības paziņojums