Siguldas pilsētas pirmsskolas izglītības iestādes “Tornīši” skolotāji un atbalsta komandas specialisti dalījās pieredzē un piedāvāja dažādas alternatīvās iespējas par agrīna atbalsta sniegšanu un nodrošināšanu, sadarbības prasmes, atgādņu izmantošanas iespējas un to nozīmi bērna vispārējā attīstībā pirmsskolas posmā.
Uzsvars tika likts uz bērna speciālo vajadzību izvērtēšanu. Kāda ir loma? Novērot katra bērna spējas un vajadzības, agrīni izvērtējot bērnu individuālās vajadzības – īpatnības, prasmes, uzvedību. Tas nepieciešams, lai savlaicīgi sniegtu atbalstu mācību procesā. Iespēja apjaust specialās vajadzības bērnam, kurš iepriekš “nebija pamanīts”.
Pedagoga darbs būs daudz efektīvāks, ja tajā iesaistīsies vecāki. Sadarbība ar vecākiem, vienojoties par kopīgu atbalstu, lai iepazīstinātu vecākus gan par novēroto, gan arī par turpmāko darbību. Svarīgi atcerēties, ka pedagogs neuzstāda diagnozi, bet veic un apkopo novērojumus.
Šajā mācību gadā ar 1.septembri stājās spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr.453 “Izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodika pirmsskolas izglītības iestādēs”. Šie noteikumi nosaka, ka izglītojamajiem, kuri sasniegusi piecu gadu vecumu, veic speciālo vajadzību izvērtēšanu, aizpildot speciālo vajadzību izvērtēšanas veidlapu, lai noteiktu, vai izglītojamajam nepieciešami atbalsta pasākumi mācību procesā jeb plašāku speciālo vajadzību izvērtēšana. Kā uzsver semināra pedagogi, ka speciālo vajadzību izvērtēšana ir ieguvums un vērtīgs instruments.
Soli pa solim… Speciālās izglītības iekļaušana vispārējās izglītības iestādēs ir liels pārbaudījums un izaicinājums pedagogiem un atbalsta speciālistiem. Ar ko sākt? Pedagogam jāmainās līdzi ir jaunajiem apstākļiem. Svarīgi ir izglītojoties mums pašiem, iepazīt katru bērnu grupā - novērojot, pamanot, sadarbojoties, sniegt atbalstu, vērsties pēc palīdzības pie izglītības iestādes vadības, atbalsta komandas – tie ir soļi veiksmīgai iekļaujošajai izglītībai.
Praktiskie padomi un labās prakses dalīšanās vienam ar otru ir visnotaļ svarīga mācību procesa īstenošanas iespēja, lai dažādotu mācību nodarbības. Seminārā pedagogi ir dalījušies ar dažādu atgādņu izveidi un izmantošanu mācību darbā pirmsskolas mācību jomās. (skat. attēlu galerijā) Atgādnes ir bērnu darbi, kas palīdz apgūt noteiktu tēmu. Skolotājam nedarīt to, ko var izdarīt bērni! Vajag eksperimentēt! Pirms ikdienā kaut ko mainīt, vajag paskatīties visapkārt, ko es varu izmantot kā resursu.
Seminārā dalījās:
Indra Podziņa – pirmsskolas izglītības iestāde “Tornīši” vadītāja
Liene Pulse – pirmsskolas izglītības skolotāja
Sanita Plešauniece - pirmskolas izglītības skolotāja
Anita Cibuļska – pirmsskolas izglītības skolotāja logopēde
Vivita Batanova – pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja vietniece izglītības jautājumos, skolotāja logopēde
“Ikviens bērns ir īpašs. Vienam sasniegums ir atklājums astrofizikā, bet citam - izrunāts vārds un paša uzvilkta līnija.”
Lai mums kopīgi izdodas šo brīnumu pamanīt, jo katrs bērns ir dārgakmens.
Informāciju sagatavoja:
Madonas novada Centrālās administrācijas
specialās izglītības pedagogs Vineta Bormane