Šī lapa ir izdrukāta no Madona.lv
Interneta adrese:
https://madona.lv/lat/aktualitates-pasvaldiba?fu=read&id=7743
2018.07.16 17:00
Madonas Valsts ģimnāzijas skolēnu piedalīšanās Erasmus+ Starpskolu stratēģiskās partnerības projektā ‘For a Better Future for Students of the Next Generation’ („Nākošās paaudzes skolēnu labākai nākotnei”) tuvojas noslēgumam.Projekts tika uzsākts 2016. gada 1. septembrī, projekta koordinators – Zviedrijas Klippan Gymnasieskolar/Tegelbruksskolan, bet projekta partneri: IES Campanilles vidusskola no Malagas Spānijā, Collegio Rottondi privātā koledža no Gorla Minore Itālijā, Tehniskā vidusskola no Nowy Targ Polijā, Oranje Nassau koledža no Nīderlandes un mēs, Madonas Valsts ģimnāzija no Latvijas. Jāpiebilst, ka ar projekta partneriem no Itālijas, Spānijas, Nīderlandes un projekta koordinatori jau bijām pazīstami no iepriekšējā Comenius projekta. Erasmus + projekta beigu datums 2018. gada 30. septembris.
Pirmajā projekta darbības gadā galvenais uzdevums – pētījums par atkritumu apsaimniekošanu katrā projekta dalībvalstī, vietējā pilsētā, par paradumiem skolēnu ģimenēs, par zināšanām par atkritumu šķirošanu un pārstrādāšanu.
Organizatoriskie jautājumi tika risināti un ievirze darbam dota pirmajā daudzpusējā mobilitātē, kura notika Nīderlandē, Zoetermeer pilsētā. Apmeklējot lielu atkritumu pārstrādes uzņēmumu Roterdamā, kā arī lielu dažādu izmantojamu ražojumu pārpalikumu veikalu, sapratām, cik daudz darāmā mūsu pašu zemē varētu būt. Tālāk, lai veiktu uzdevumu, studējām internetā pieejamos materiālus par Latvijas atkritumu pārstrādes firmām, tikāmies ar SIA Madonas Namsaimnieks, Vides pārvaldes, pašvaldības darbiniekiem, veicām aptaujas, aptaujājām 98 pašu skolas skolēnus, projektā iesaistītos skolēnus un viņu vecākus, veidojām prezentācijas trīspusējai mobilitātei (Itālija, Polija, Latvija), kura notika Gorla Minore pilsētā Itālijā.Katrai no mobilitātēm gatavojām prezentācijas par savu skolu, pilsētu, video filmu par skolu, mobilitāšu laikā skolēni dzīvoja viesģimenēs, iepazina vietējo kultūru tradīcijas, apmeklēja ievērojamas vietas gan kopīgās ekskursijās, gan kopā ar ģimenēm ģimeņu dienā vai vakaros. Iespaidu radās daudz, pārdomu arī. Tikām iepazīstināti ar projekta partneru skolām, bija iespēja apmeklēt dažas mācību stundas un nodarbības gan Nīderlandē, gan Itālijā. Nīderlandē pabijām Hāgā, Amsterdamā, Leidenā, iepazinām mākslas un vēstures muzejus, braucām ekskursijā pa kanāliem, apskatījām dzelzs vārtus, kas noslēdz jūru. Itālijā apmeklējām Milānu (Milānas Domu, pirmo Milānas Katoļu universitāti, Modes Mekas iepirkšanās galeriju), Varēzi, jo Gorla Minore atrodas Varēzes provincē, pabijām pie skaistajiem Itālijas ezeriem. Pēc katras mobilitātes tika veiktas aptaujas, kā arī izdota projekta avīze.
Projekta darbības otrais gads – uzņēmējdarbības mācīšanās un skolēnu mācību uzņēmumu dibināšana un darbība. Jāpiebilst, ka Madonas Valsts ģimnāzijai šajā jomā ir liela pieredze, tāpēc bijām gatavi labprāt tajā dalīties ar projekta partneriem. Projekta partnervalstīs bija dažāda pieredze uzņēmējdarbības mācīšanā skolā. Itālijai ir pieredzes gūšana vienas nedēļas praksē uzņēmumos, un tajā dodas vidusskolas klašu skolēni. Spānijā Uzņēmējdarbības kultūras mācību priekšmets tikko sākts ieviest, tāpēc mūsu spāņu partneri bija priecīgi gūt pieredzi no mums. Nīderlandē, Zviedrijā, Polijā, tāpat kā Latvijā, uzņēmējdarbība notiek ar Junior Achievement atbalstu, bet viss atkarīgs no skolotājiem, kas vada SMU (skolēnu mācību uzņēmumus), no skolas vadības atbalsta un citiem aspektiem. Katrā skolā savas tradīcijas. Ideālā variantā projekta skolēnu dibinātajās SMU paredzēts izmantot otrreizējās izejvielas vai rūpnieciskos pārpalikumus savas produkcijas ražošanā.
2017. gada rudenī notika visu partnervalstu koordinatoru mobilitāte Zviedrijā, kuras laikā sīki tika apspriests darbs otrajā projekta gadā un paredzamie rezultāti.
Lai palīdzētu mūsu partneru skolām, ģimnāzijas projekta komandas skolēni devās intervēt skolotāju (Biznesa inkubatora vadītāju) Ivetu Vabuli par SMU darbības uzsākšanu un darbību. Interviju pārtulkojām un nosūtījām partneriem. Tā tika atzīta par ļoti noderīgu. Tālāk projekta izstrādes gaitā katrai valstij bija jāizstrādā biznesa vadlīnijas un jāaizsūta Nīderlandei, lai varētu tās apkopot. Protams, dažādas valstis – dažādas pieejas. Mūsu komandas izstrādās vadlīnijas tika atzītas par visnoderīgākajām, tika uzsvērts, ka tās balstītas uz mūsu ilggadējo pieredzi.
Nākošais solis – SMU dibināšana, produkcijas ražošana, piedalīšanās dažādos SMU tirdziņos. Ģimnāzijas skolēni savas firmas nodibināja jau 2017. gadā un veiksmīgi piedalījās tirdziņos. Varam minēt šādus SMU: „Tutatempus”, kas ražoja pulksteņus no vecām vinila platēm, „Ramē” - veselīgu našķu ražotājas, „Noix de Coco” - sejas un ķermeņa skrubju un masāžas eļļu ražotājas, „Lifesaver” – atstarojošo aproču un jostu ražojumi (sākumā arī no rūpnieciskajiem pārpalikumiem un vecajām automašīnu jostām). Īpaši jāatzīmē SMU „Shine&Safe”, kurš ražoja multifunkcionālas mugursomas, čemodānu pārvalkus, sporta somas ar atstarojošiem elementiem. Šis uzņēmums 2017./18. mācību gadā guva vislielākos panākumus dažādos tirdziņos Latvijā un uzvarēja Starptautiskajā SMU tirgū Lietuvā.
Vasarā vairāki projektā iesaistītie skolēni apmeklēja jauno uzņēmēju nometni Madonā, bet rudenī uzsāka darboties vēl vienā ar starptautisko SMU darbību saistītajā projektā ‘’Central Baltic Enterprise without Borders’’. Var vienīgi piebilst, ka viens projekts netraucēja otram, bet ļāva veiksmīgi izmantot iegūtās zināšanas un pieredzi. Te liels paldies jāsaka ekonomikas skolotājai un SMU iedvesmotājai Ivetai Vabulei.
2018./19. mācību gadā projekta skolēni bija iesaistīti šādos SMU: „Anetes cepas”, „HandySac” u.c. Pirmie tirdziņi notika jau pirmajā semestrī, un SMU ar saviem ražojumiem uzsāka veiksmīgu dalību tajos. Februāra sākumā viena no projekta trīspusējām mobilitātēm notika Madonā. Pie mums ieradās partneri no Spānijas un Itālijas. Spānijas skolēni bija nodibinājuši savu pirmo SMU un vispār pirmo reizi piedalījās tirdziņā (Valentīndienas), kurš notika Madonas pilsētas vidusskolā, tādējādi gūstot savu pirmo pieredzi. Mobilitātes nedēļā Biznesa inkubatorā notika tikšanās ar jaunajiem Madonas uzņēmējiem, tika iepazīts Biznesa inkubatora darbs, bet Madonas Valsts ģimnāzijas skolēni Krišjānis Kucins un Kristers Ķeveris (viņi arī projekta dalībnieki) novadīja darbnīcu par biznesa ideju radīšanu un to lietderību.
Katra valsts mobilitātei bija sagatavojusi prezentāciju par uzņēmējdarbību. Mobilitātes dalībnieki apmeklēja arī Karameļu darbnīcu, SIA EKO Getliņi. Protams, neizpalika Teātra sports, deju stunda, ekskursija uz Rīgu, dzīvošana ģimenēs, sniega peldes, slēpošanas nodarbības u.c. aktivitātes.
Pēdējā mobilitāte notika Zviedrijā 2018. gada maijā. Šoreiz bija jāsagatavo lielā prezentācija par SMU darbību, mūsu gadījumā tā aptvēra abus projekta gadus, jo projektā iesaistītie skolēni, kā jau tika minēts iepriekš, bija nodibinājuši savus uzņēmumus jau pirmajā gadā un guvuši atzīstamus panākumus gan tirdziņos Latvijā, gan starptautiskajos tirdziņos (par to varēja uzzināt vietējā presē, JAL mājas lapā, redzēt TV atstarojošām mugursomām). Šajā mācību gadā lieliskus panākumus guva „HandySac” gan Nacionālajā SMU gadatirgū, gan Starptautiskajā gadatirgū Lietuvā, kā arī uzvarēja ASV Vēstniecības konkursā un dosies uz Sietlu, ASV. Noslēgumam bija jāuzfilmē dokumentālā filma, kas saistīta ar uzņēmējdarbību. Mūsu komanda izveidoja filmu par Madonas mobilitāti, kurā ietvēra arī SMU piedalīšanos „Citā Bazārā” TC Domina, kā arī parādīja uzņēmējus atpūtas brīdī. Uz Zviedriju vedām līdzi SMU produkciju un fotogrāfijas izstādei – EXPO. Klippan Tegelbruksskolan katra partnerskola noformēja Expo stendu, piedalījās sarunās par uzņēmējdarbību, atbildēja uz jautājumiem, prezentēja paveikto uzņēmējdarbības jomā, demonstrēja dokumentālo filmu. Uz noslēguma pasākumu bija ieradušies arī pilsētas Izglītības nodaļas un pašvaldības pārstāvji.
Kopsavilkums par uzņēmējdarbību projekta īstenošanas otrajā gadā: no 15 projekta komandas skolēniem SMU darbībā bija iesaistījušies 12 skolēni, kuri darbojās 9 SMU un piedalījās 17 dažādos tirdziņos – skolu, pilsētu, novadu, nacionālajos un starptautiskajos.