Šī lapa ir izdrukāta no Madona.lv
Interneta adrese:
https://madona.lv/lat/aktualitates?fu=read&id=4746

Kalsnavas pamatskola piedalās Comenius projektā!

2015.03.10 15:40

No 2013.gada augusta Kalsnavas pamatskola piedalās Eiropas Savienības mūžizglītības programmas Comenius apakšprogrammas Comenius skolu daudzpusējās partnerības projektā „Save the Nature – There is NO Planet B”. Projekts ilgs līdz 2015.gada 31.jūlijam.



Projektā iesaistījušās piecas skolas: KOGEKA7 no Beļģijas, Centrul Scolar de Educatie Incluziva „Constantin Pufan” no Rumānijas, Ecole mixte A Le Verger Ducos skola no Martinikas ( Francijas aizjūras teritorija), Szkola Podstawowa Siostr Felicjanek nr.28 no Polijas un  Schule Mindenervald  no Vācijas, kura ir arī projekta koordinatorskola.

      Projekta galvenais mērķis ir likt skolēniem saprast, ka planētas resursi ir limitēti, tie tiek izlietoti ātrāk, nekā spēj atjaunoties. Par katra cilvēka iespēju izvēlēties – nesaudzīgi šķērdēt, vai savā ikdienas darbībā rīkoties tā, lai arī nākamajām paaudzēm saglabātu tīru apkārtējo vidi un pietiekami resursu, padomāt liek franču rakstnieks Timotejs Defombels savā grāmatā „Tobijs Lolness. Dzīve uz naža asmens”, kuras lasīšana katram savā dzimtajā valodā notika visās projekta dalībvalstīs. Līdztekus skolēni mērīja savu ekoloģiskās pēdas nospiedumu, uzzināja, kā to var samazināt vai vismaz nepalielināt. Iedvesmojoties no grāmatas galvenā varoņa gaitām un piedzīvojumiem, dažādu mācību priekšmetu stundās skolēni diskutēja, pētīja, zīmēja, veidoja, rēķināja, izzināja, kā saglabāt savu planētu. Strādājot ar projektam izvēlētajām četrām tēmām: „Atjaunojamās enerģijas”, „Ūdens”, „Pārstrāde”, ”Augu un dzīvnieku aizsardzība” skolēniem ir iespēja papildināt savas zināšanas ārpus obligātās mācību programmas, pilnveidot pētniecības iemaņas,  uzlabot angļu valodas prasmes, sazinoties gan ar e- pasta vēstulēm, skaipā, TwinSpaces vidē, gan satiekoties ārzemju vizīšu laikā, uzlabot komunikāciju un sadarbības kompetences, iepazīt partnervalstu tradīcijas, kultūru un dzīvesveidu, izprast sakarības starp cilvēku veselību, vidi un dzīves stilu, iegūt jaunus draugus.

   Projekta darbības laikā paredzētas tikšanās katrā no dalībvalstīm, kuru laikā jāveic  paveiktā prezentēšana par kādu no dotajām tēmām. Pirmie viesus 2013.gada oktobra sākumā uznēma Kalsnavas pamatskola. 2014.gada martā sekoja vizīte Beļģijā, maijā vizīte Vācijā un  novembrī - Polijā. 2015.gada janvārī pie sevis aicināja tālās Martinikas salas skolēni un pedagogi. Atlikusi pēdējā vizīte uz Rumāniju šī gada jūnijā.

   Laikā starp katru no braucieniem tādos mācību priekšmetos kā angļu un latviešu valoda, literatūra, ģeorāfija, dabaszinības, vizuālā māksla, mājturība, rokdarbi u.c. kā arī projektu dienu darbā un interešu izglītības nodarbībās tika integrētas Comenius projekta tēmas, tādejādi padarot ikdienas mācību procesu daudzveidīgāku, saistošāku, motivējošāku. Iespēja iesaistīties tika dota visiem skolēniem atbilstoši vecumposmam un interesēm. Ja sākumskolas klasēs uzsvars vairāk tika likts uz radošumu, sadarbību ar vecākiem, tad, piemēram, vecāko klašu skolēni,  veidojot savas prezentācijas, ievēroja visus pētnieciskās darbības nosacījumus: izvirzot hipotēzi, mērķus, uzdevumus, veicot pētījumus. Ja sākumskolas skolēni izrādē par Tobiju darbojās kā aktieri, tad devītklasnieki palīdzēja mazajiem ar angļu valodas izrunu,  izrādi nofilmēja, samontēja un sagatavoja ierakstu.

     No Kalsnavas pamatskolas apmaiņas braucienos piedalījušies jau piedalījušies sešpadsmit skolēni un pieci pedagogi, sešiem skolēniem un diviem pedagogiem ceļojums vēl priekšā. Beļģijā, Polijā skolēni dzīvoja viesģimenēs. Tāpat kā Kalsnavas skolēnu vecāki uz piecām dienām savā ģimenē bija pieņēmuši kādu no divdesmit pieciem  beļģu, vācu vai poļu bērniem. Vācijā bija paredzēts visiem kopīgi dzīvot teltīs, taču to izjauca nelabvēlīgie laika apstākļi un skolēni tika izmitināti citās telpās.   Kaut arī katra skolēna brauciens, lai pārstāvētu savu valsti, skolu kādā no projekta dalībvalstīm, iesākas ar nedrošību vai šaubām, tomēr tas viņa turpmāko dzīvi padara citādāku.   Viņiem, tāpat kā arī pārējiem skolēniem, kuri iesaistījās projekta īstenošanas gaitā,  iegūtās zināšanas, prasmes, iemaņas, pieredze un pārliecība par sevi noteikti turpmāk palīdz gan ikdienas mācību darbā, gan personīgajā izaugsmē.

   Neskatoties uz to, ka projekts no skolotājiem prasa papildus laiku, enerģiju un resursus, tomēr to pilnā mērā atsver iespēja paraudzīties uz savu darbu no cita skatu punkta, salīdzināt sevi ar kolēģiem citās valstīs, dod spēcīgu impulsu turpmākajai profesionālajai pilnveidei. 

     Šāda veida projektu vērtību un nepieciešamību, manuprāt, labi raksturo kāda vecāka teiktais pēc ārzemju skolēnu un pedagogu viesošanās Kalsnavas pamatskolā:”Priecājos, ka skola iedrošināja mūsu ģimeni uzņemt savā ģimenē ārzemju skolēnus. Tā bija laba iespēja iepazīt savādāko, neizejot no ierastās vides. Izveidojās labs kontakts arī ar ciemiņu skolotājiem. Šī iespēja bija ļoti laba arī mums kā vecākiem, saprast, ka nekad nav par vēlu mācīties un motivācija uzlabot savas valodu zināšanas. Paldies, ka ir šāda veida projekti!”

   Projekts tiek finansēts no Eiropas savienības Mūžizglītības programmas līdzekļiem. 80% finansējuma tiek piešķirti avansa veidā uzsākot projektu, bet 20% - pēc projekta aktivitāšu īstenošanas un gala atskaišu iesniegšanas.

‌Foto

Ekskursija uz  Klusā okeāna piekrasti Martinikas apmeklējuma laikā.

 

Gunta Lapsa, projekta koordinatore

   Par publikācijas saturu atbild tikai un vienīgi izdevējs, tā neatspoguļo Eiropas komisijas vai Aģentūras viedokli.