Šī lapa ir izdrukāta no Madona.lv
Interneta adrese:
https://madona.lv/lat/jaunumi?fu=read&id=14106
Projekta “Komanda sākas ar mani” (VP2024/1-15) mērķis bija iesaistīt jauniešus ar ierobežotām iespējām neformālās izglītības aktivitātēs iespējami tuvu dzīves un mācību vietai, tā sniedzot iespēju pilnveidot un izzināt sevi, lai veicinātu iekļaušanos sabiedrībā un sekmētu aktīvu pilsonisko un politisko līdzdalību.
Visas vasaras garumā Madonas novada jauniešiem bija iespēja iesaistīties septiņās projekta aktivitātēs. Katrai aktivitātei bija izvēlēta sava tēma. Pirmajā tikšanās reizē pulcējās jaunieši no Bērzaunes, Ērgļiem, Vestienas, Madonas, lai tiktos darbnīcā “Es kā komandas dalībnieks”, ko vadīja Kristaps Kravalis. Darbnīcas mērķis bija stiprināt jauniešu pašapziņu, pašvērtējumu, aktualizēt jautājumus par mentālo veselību. Diena sākās ar iepazīšanās un sadarbības aktivitātēm. Dalībnieku vidū bija jūtams uztraukums un neziņa, ko sagaidīt, bet darbnīcas vadītājs ātri atrada saikni ar jauniešiem, un darbnīca tika aizvadīta pozitīvā gaisotnē. Darbnīcas laikā jauniešiem bija iespēja kopā ar jomas profesionāli apskatīt mentālās veselības un stresa menedžmenta tematiku zinātnisku pētījumu gaismā, tajā pat laikā šīs atziņas tika pielāgotas praktiskam ikdienas pielietojumam un individuālām dalībnieku atšķirībām. Jauniešiem lielu interesi raisīja praktiskie uzdevumi, kuros varēja pielietot iegūtās zināšanas. Darbnīcas dalībnieki norādīja, ka bija patīkami satikt vienaudžus, darboties pozitīvā un atbalstošā vidē, darbnīcas izvēlētā tēma bija aktuāla un saistoša, sarežģīta informācija tika pasniegta vienkārši un saprotami, parādītās tehnikas stresa pārvarēšanā noderēs ikdienas situācijās. Lai arī sākumā diena liekās, ka būs gara, bet, aktīvi darbojoties, laiks pazibēja.
Otrā projekta aktivitāte bija orientēta uz nākotni un jauniešu mērķiem. Darbnīcas mērķis bija veicināt jauniešu iekšējo izaugsmi un palīdzēt orientēties karjeras izvēlē. Dienu jauniešiem vadīja biedrības “Talantu Kalve” pārstāve Ligita Millere, kurai ir plaša pieredze darbā ar jauniešiem. Izmantojot neformālās izglītības metodes, katram jaunietim bija iespēja iesaistīties procesā un apzināti izspēlēt dažādas dzīves situācijas, pievēršoties jautājumiem par nākotni, karjeras izvēli, savstarpējām attiecībām, iespējām. Nodarbībā jauniešiem tiqs akcentētas arī iespējas, ko dod iesaiste jaunatnes darbā (kādas prasmes var attīstīt, iegūti kontakti utt.). Sadarbojoties ar nodarbības vadītāju jauniešiem bija iespēja iepazīt mērķu plānošanas metodiku, individuālā sarunā ar nodarbības vadītāju tika pievērsta uzmanība talantiem un iecerei par profesijas izvēli. Kā norāda darbnīcas dalībnieki dienas tēma bija aktuāla un saistoša. Patika praktiskie uzdevumi, ka vadītāja uzdevumus pasniedza saistoši, daloties gan ar pieredzi, gan zināšanām. Diena bija pozitīva, iegūtās zināšanas noderēs turpmākajai dzīvei.
Trešā aktivitāte ar nosaukumu “Kur ir problēma?” norisinājās jūlijā, kā mērķis bija aktualizēt problēmjautājumus, iedvesmot jauniešus, ka ar mērķtiecīgu darbu ir iespējams viss, neatkarīgi no kurienes jaunietis nāktu. Rīta pusē jaunieši tikās ar organizāciju Loesje Latvia un iepazina, kā ar rakstīšanu pievērst apkārtējo uzmanību svarīgiem jautājumiem, kā paust domu īsi un konkrēti, nezaudējot tās būtību. Jauniešiem darbnīcas laikā bija iespēja izteikties par dažādām aktuālām tēmām, kā piemēram, Vārda brīvība un atbildība; Daba un mūsu nākotne; Kritiskā domāšana un viltus ziņas; Cilvēks un tehnoloģijas; Līdzdalība un apkārtējās vides uzlabošana; Valsts, pašvaldība un politika. Jauniešu rakstītie teksti tālāk dosies uz maketēšanu un jau drīzumā noteikti iepazīstināsim ar rezultātu, kas noteikti būs lielisks! No darbnīcas līdzi jaunieši paņēma atziņu, ka mēs paši esam un būsim radošas pasaules veidotāji un sapņotāji! Savukārt dienas turpinājumā jauniešus digitālajā pasaulē ieveda Ramona Zariņa un Dāvis Veckalniņš, pastāstot savu stāstu par mērķu sasniegšanu un motivāciju, gan praktisku darbošanos un diskusija par sociālo tīklu ietekmi. Šajā nodarbībā jauniešiem aktuāli likās, ka tika iezīmētas būtiskas lietas video veidošanā, kā arī saņemti norādījumi, ko nevajadzētu darīt filmējot video! Noslēgumā paši veidojām savas īsfilmas – un iejutāmies arī režisoru lomā!
Ceturtā projekta aktivitāte bija īpaša, jo metāmies piedzīvojumos un devāmies uz Mangaļsalu, kur mūs sagaidīja organizācija “Piedzīvojuma gars”. Tā ir pieredzes izglītības organizācija, kas vērsta uz personības attīstību grupas kontekstā. Viņi mūs burtiski iemeta situācijās, kurās jāmācās, jākomunicē, jāsadarbojas un jāpaļaujas vienam uz otru, piedāvājot drošu, pielāgotu, izaicinošu mācību vidi! Mēs ļāvāmies bunkuru tumšajai videi, veicot atjautības, vērības uzdevumus. Atradām savā starpā līderus un domubiedrus, esot toksiskajā zonā, mums bija jārūpējas vienam par otru un jāatbalsta. Savukārt, klausīšanos, sistemātiku un pašorganizēšanos apguvām skaidrojot figūru formas un krāsas – lai atšifrētu segvārdu! Mūsu komanda pierādīja savu draudzības, atbalsta un pielāgošanās garu pēdējā izaicinājumā, kurā visiem dalībniekiem un arī vadītājiem bija jānonāk uz bunkura jumta, izaicinoši, bet visiem kopā mums tas izdevās! Tik daudz emociju, prieka, garšīgi paēsts meža viducī, zinot ka pretī šalc jūras gaiss! Pēc piedzīvojuma esam sapratuši, ka katrs esam citāds, bet attiecīgajos brīžos tik īpašs! Mūsos bija, ir un būs piedzīvojuma gars!
Dalībnieku dienas secinājums, lai komanda veiksmīgi darboties, dalībniekiem ir jāapzinās sava loma tajā. Komanda būs tik veiksmīga, cik spēcīgs būs tās vājākais dalībnieks. Darbojoties izvēlētajā programmā jaunieši guva pārliecību par savām spējām, kā arī gandarījumu par izaicinājumu pārvarēšanu.
Projekta piektā darbnīca jauniešiem, šķiet, bija nopietnākā aktivitāte. Piekto darbnīcu aizvadījām Ievas Johnsson vadībā, kura iedrošināja jauniešus analizēt savas vērtības un apzināties, to nozīmīgumu katra dzīvēs. Mūsu jaunieši iepazina sevi, aizdomājās par vērtību kopumu, kam netika pievērsta uzmanība ikdienā. Sapratām, ka jauniešu viena no svarīgākajam vērtībām ir BRĪVĪBA. Mēs katrs vēlamies izteikt savu viedokli, būt saprasts, pieņemts un laimīgs! Spēlējot neformālās izglītības spēles attīstījām sadarbības un komunikācijas prasmes. Mācījāmies cieņpilni attiekties cits pret citu! Dienas otrajā pusē tikāmies ar lēmējvaru, lai apzinātu aktualitātes, vajadzības novada ietvaros. Jauniešiem bija iespēja tikties un diskutēt ar Madonas novada pašvaldības vadītāju Agri Lungeviču, Madonas novada pašvaldības vecāko speciālisti jaunatnes un ģimenes politikas jomā Ingu Strazdiņu, Bērzaunes un Mārcienas pagasta vadītāju Edgaru Lāci, kā arī Vestienas pagasta vadītāju Mariku Veibu. Diskusijas laikā jaunieši un lēmējvara dedzīgi izteicām savu viedokli, kas jauniešiem ir svarīgs un nepieciešams, lai dzīve novadā būtu izdevusies! Šī diena bija izziņas, draudzības pilna.
Sestā projekta aktivitāte bija orientēta uz komandas darbu un komunikāciju. Šīs aktivitātes ietvaros devāmies piedzīvojumu pārgājienā kopā ar Jēkabu Vanagu. Aktivitātes mērķis bija attīstīt jauniešu fizisko sagatavotību, caur neformālās izglītības metodēm attīstīt komunikācijas un sadarbības prasmes. Diena bija izaicinoša, jo izvēlētais maršruts bija atbilstošs Vidzemes augstienei – bija gan kalni, gan lejas, gan pļavas, gan meži. Taču kopīgi darot, jauniešu komanda lieliski tika galā ar uzdevumiem. Pārsteidza jauniešu sadarbības prasmes, atbalsts, ko cits citam veltīja, lai sasniegtu mērķi. Jaunieši sevi pierādīja kā spēcīgu komandu, jo nepadevās pie grūtībām (diena bija ļoti karsta un maršruts nebija no vieglākajiem). Šajā darbnīcā lieliski varēja redzēt, ka jaunieši projekta laikā ir pilnveidojušies un auguši kā komanda, dienas laikā tika izmantotas prasmes, kas iepriekš tika slīpētas un attīstītas.
Jaunieši sadarbojas savā starpā, risināja uzdevumus, pilnveidoja prasmi darboties nestandarta situācijās. Šī došanās dabā bija piedzīvojums, kas veidoja kopīgas atmiņas, kādam tā bija izraušanās no ikdienas/ mājas vides, kādam izaicinājums būt bez interneta.
Noslēgumā var teikt, ka gluži nemanot jau piezagusies projekta noslēdzošā aktivitāte. Ja vasaras sākumā tikāmies ar kautrīgu jauniešu grupiņu, tad tagad var teikt, ka tiekamies ar draugiem, kuri ir pārliecināti, atbalstoši, mērķtiecīgi, vērsti uz darbību un attīstību.
Projekta noslēdzošo darbnīcu sākām tiekoties ar Mārtiņu Smilgu, jaunieti, kurš aktīvi darbojies jauniešu domē, šobrīd vada jauniešiem sadarbības treniņus. Mārtiņš bija sagatavojis dažādus uzdevumus, kur jauniešiem bija jādarbojās kā komandai, jābūt radošiem, atvērtiem. Iepazīšanās ar Mārtiņu nebija gluži parasta saruna, tā bija sadarbība caur dažādiem uzdevumiem, turpinot attīstīt jauniešu komandu.
Dienas turpinājumā pie jauniešiem viesojāms māksliniece Līga Dzene. Jaunieši mācījās paust savas emocijas un domas vizuālā redzējumā. Veidojot sajūtu gleznas, jaunieši atskatījās uz projektu, uz ieguvumiem, izaicinājumiem, izdarīja secinājumus. Sajūtu glezna būs kā atgādinājums ikvienam projekta dalībniekam par uzdrīkstēšanos darīt un iesaistīties.Piedaloties projektā jauniešiem bija iespēja sevi pilnveidot un attīstīt dažādās jomās, uzzināt iespējas, kā iesaistīties jaunatnes darbā, iepazīt vienaudžus, kā arī izvērtēt savas vērtības un nākotnes mērķus.
Pārrunājot ar jauniešiem projektu, jaunieši norādīja ieguvumus, ko ir guvuši iesaistoties. Vairāki jaunieši norādīja, ka ir guvuši pārliecību pār sevi, saņēmuši motivāciju iesaistīties dažādos notikumos, uzlabojuši savas komunikācijas un sadarbības spējas, apguvuši praktiskas zināšanas nākotnei, ieguvuši jaunus draugus. Lielākā daļa atzina, ka labprāt piedalītos vēl šādos jauniešu projektos. Paldies visiem nodarbību vadītājiem, kas strādāja ar jauniešiem, kā arī projekta darba grupai - Laurai Zariņai, Anitai Aizstrautai, Simonai Bogdanovai.
Katram projektam ir savs dzīves cikls, ir sākums un ir beigas. Ar šo projekta aktivitāti noslēdzas projekts, bet mūsu darbs neapstāsies.
“Projekts īstenots Izglītības un zinātnes ministrijas Jaunatnes politikas valsts programmas 2024.-2026. gadam valsts budžeta finansējuma ietvaros”.
Projekta komandas vārdā
Iluta Ogorodņikova